AMSTERDAM - Vier Nederlandse bierdrinkers hebben vrijdag een zogeheten 'bierverliesmeter' gelanceerd. Op de website kunnen consumenten naar eigen zeggen uitrekenen voor hoeveel euro zij de afgelopen jaren door het bierkartel zijn 'geflest'.

Heineken, Bavaria en Grolsch moeten samen 273 miljoen euro boete betalen omdat ze jarenlang illegale prijsafspraken hebben gemaakt. Volgens eurocommissaris Neelie Kroes hebben de vier bierbrouwers minstens tussen 1996 en 1999 de markt verdeeld en de prijzen kunstmatig hoog gehouden in Nederland.

Klantenactie

Deze week hield Kroes de bierconsumenten voor de schade te gaan claimen, maar volgens de Consumentenbond is een klantenactie tegen een kartel in de praktijk moeilijk te realiseren. Per inwoner wordt in Nederland ongeveer 80 liter bier per jaar gedronken.

Met de bierverliesmeter willen de makers de Nederlandse bierconsument de mogelijkheid bieden om hun stem te laten horen. De uitslag kunnen zij in een persoonlijk ondertekende protestbrief direct naar de brouwers mailen.