Over NU.nl

NU.nl is het grootste digitale nieuwsmerk van Nederland. Maandelijks bereiken onze apps en website meer dan zeven miljoen Nederlanders met nieuws, verslaggeving, achtergronden en video.

De site werd in 1999 opgericht door Kees Zegers, Merien ten Houten, Robert Klep en Sacha Prins. NU.nl was hiermee de eerste nieuwspartij in Nederland die zich volledig op online nieuws richtte.

Inmiddels bezoeken ruim zeven miljoen Nederlanders per maand NU.nl en bekijken zij samen 800 miljoen pagina’s. Ruim driekwart van de bezoekers komt via de mobiele website of de apps (Android, iOS) die in eigen huis worden ontwikkeld. Miljoenen mensen volgen NU.nl ook op Facebook, Instagram en Twitter.

Sinds 2001 is NU.nl in handen van de Finse uitgever Sanoma.

Naamsbekendheid

De vuurwerkramp in Enschede op zaterdagmiddag 13 mei 2000 zorgde voor een enorme groei in de naamsbekendheid van NU.nl. Het nieuws was als eerste bij ons te lezen omdat de kranten niet op zondag verschenen en nog geen actieve website hadden.

De snelheid van berichtgeving werd een van de krachten van NU.nl. De redactie werd in de jaren daarna, en nu nog steeds, uitgebreid en in 2009 deden we rond het vliegtuigongeluk bij Schiphol voor het eerst verslag vanaf locatie. Overigens waren we vlak daarvoor, in 2008, al begonnen met een Haagse redactie om het politieke nieuws beter te kunnen verslaan.

Rubrieken

In de loop van de tijd introduceerde NU.nl verschillende rubrieken en subcategorieën. Het begon in 2007 met NUsport en NUzakelijk. Inmiddels heeft NU.nl op Economie, Sport, Tech, Entertainment en Lifestyle specifieke journalisten zitten om de inhoud zo verder te verbeteren. In de loop der jaren zijn ook andere extensies toegevoegd zoals NUwerk en NUwonen. 

De meeste extensies zijn geïntegreerd in NU.nl, maar NUsport heeft zijn eigen app (AndroidiOS). Naast het sportnieuws en video's, heeft de app ook een tijdlijn met daarop live de laatste nieuwsberichten en een scorebord met de tussen- en eindstanden van allerlei verschillende sporten.

Naast nieuws op nationaal en internationaal niveau heeft NU.nl ook regionaal nieuws. Van grote steden zoals Amsterdam en Utrecht tot de regio's Walcheren en Beveland. Als gebruiker van de NU.nl-app kun je je inmiddels ook aanmelden voor regionale pushberichten, die verstuurd worden op basis van je locatie. Zo weet je het direct als er in jouw stad of dorp bijvoorbeeld een brand of groot ongeluk plaatsvindt. 

Live

In 2011 deden we voor het eerst verslag via een liveblog. Op 2 maart konden bezoekers van NU.nl de Provinciale Statenverkiezingen volgen via live updates. Inmiddels heeft NU.nl regelmatig liveblogs om bezoekers zo goed mogelijk op de hoogte te houden van uitzonderlijke gebeurtenissen.

We voegen daarnaast steeds vaker livestreams aan onze live verslaggeving toe. Zo hebben we al meerdere jaren live verslag gedaan vanaf de Nijmeegse Vierdaagse, onder meer met via onze app NUlive gestreamde beelden van de wandelaars zelf.

Ook zorgden we er bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 voor dat mensen via Facebook, Youtube én NU.nl echt live de uitslagen konden volgen door de resultaten in grafieken vorm te geven en in een livestream te gieten. Deze livestream werd uiteindelijk ruim 1 miljoen keer bekeken en kijkers hoefden niet te wachten tot de uitslagen op tv besproken werden. 

Video en audio

Een van de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen jaren is video. Sinds eind 2014 richten we ons meer en meer op bewegend beeld. NU.nl biedt van het belangrijkste nieuws de laatste beelden aan, maar onze videoredactie voegt met eigen producties, uitlegvideo’s en studioshows meer toe aan de nieuwsvoorziening van NU.nl. De video's worden per week zo'n vijf miljoen keer bekeken.

NU.nl heeft zich de afgelopen jaren ook wat betreft audio steeds meer ontwikkeld. Sinds 2014 maken we een wekelijkse techpodcast waarin we uitgebreider ingaan op het belangrijkste technieuws van de week. Sinds 2017 brengen we ook elke doordeweeks dag de Dit wordt het nieuws-podcast met een overzicht van het belangrijkste nieuws van die dag.

NUjij

Naast de bovenstaande extensies, was er vanaf 2007 ook ruimte voor commentaren van lezers. NUjij gaf lezers de gelegenheid te reageren op nieuwsberichten. In september 2016 werden NUjij en NUfoto vernieuwd waardoor op nieuws en elkaar reageren niet meer mogelijk is en we lezersfoto’s niet meer op NUfoto.nl publiceren.

Hiervoor in de plaats kwam het 'plusje' van NUjij 2.0 op de voorpagina en bij artikelen. Lezers van NU.nl kunnen met het nieuwe NUjij nu hun eigen foto's en video's insturen naar de redactie. Op deze manier wil de redactie van NU.nl meer tijd steken in inhoudelijke lezersbijdrage in plaats van het faciliteren van de discussie.

Tip de redactie