AMSTERDAM - De Amsterdamse Lijnbaansgracht vormde zaterdagmiddag het decor voor een niet alledaagse estafette. Maar liefst 88 vrouwen streden in 22 teams tegen elkaar in een badkuiprace.


Foto: Jeroen Overbeeke | Tientallen badkuipen 'racen' door de Amsterdamse gracht

Op het water was het een wirwar van wankele badkuipen, peddels en fanatieke en verbeten gezichten van dames die zich hiermee inzetten voor het vrouwenfonds Mama Cash.

De deelneemsters zamelden via sponsors geld in voor de wedstrijd, wat ten goede komt aan de internationale 'Campagne 88 dagen'. Mama Cash zet zich in voor die actie en wil hiermee het bewustzijn van vrouwenrechten vergroten en fondsen werven voor projecten van en voor vrouwen wereldwijd. De campagne begon op 10 december en duurt nog tot 8 maart, Internationale Vrouwendag. Mama Cash heeft tot nu toe al 125.000 euro binnengehaald met de actie.

Initiatiefneemster Benedicte Lochtenberg bedacht de Badkuiprace omdat ze iets "unieks" wilde doen voor de campagne. Via de website Marktplaats.nl deed ze een oproep aan mensen die nog een afgedankt badkuip hadden liggen. Hoewel ze prima bleven drijven, was het een hele kunst om de alternatieve bootjes in het gareel te houden. "Zodra ze ook maar een beetje water scheppen, zinken ze", waarschuwde Loctenberg vooraf.

En dat gebeurde ook zaterdagmiddag. Een van de teams bereikte net niet de steiger, wat de deelneemster een nat pak opleverde. De rest van de badkuipen bleven wonderwel boven water. Het team 'bad zonder naam' haalde als eerste de finish.