AMSTERDAM - De politie van Amsterdam bindt de woordenstrijd aan met jongeren in haar zoektocht naar nieuwe collega's. De politie organiseert in maart drie feesten met 'rap battles' waarbij de jongeren en de Amsterdamse politie elkaar leren kennen.

Op 23 maart vindt de finale van deze battles plaats tijdens een groot wervingsevenement in de Heineken Music Hall, liet de politie maandag weten.

Block party

Door het organiseren van deze zogeheten block parties wil het korps vooral allochtone jongeren overhalen een baan bij de politie te nemen. Tegelijkertijd realiseert het korps dat jongeren niet altijd een positief beeld hebben van de politie.

"Om deze jongeren te bereiken wil de politie tonen respect te hebben voor hun manier van leven, maar vindt ze ook dat de politie respect verdient."

Motto

Onder het motto 'Grijp je kans - 100 procent respect' hoopt de politie op een beter imago bij (allochtone) jongeren en meer diversiteit binnen het korps. Tijdens het evenement in de Heineken Music Hall vinden optreden plaats van jongerenidolen als DJ Chuckie, rappers Brace, Riza en J-Rock en de Funksoulsisters.

Cabaretière Soundos el Ahmadi, bekend van de film Shouf Shouf Habibi, presenteert de avond.

Battles

The Blue Squad, een team rappers dat de Amsterdamse politie vertegenwoordigt, neemt het tijdens de hiphopfinale op tegen de jongeren. The Blue Squad bestaat echter niet uit rappende agenten, zegt een politiewoordvoerder. "Het moet wel een beetje niveau hebben."

Tussen de battles door vertellen politiemensen over de banen die er zijn en kunnen jongeren voor informatie terecht op computers en videowalls waarop informatiefilmpjes worden afgespeeld.

Jongeren

Het Amsterdamse korps heeft dit jaar plek voor ruim 440 nieuwe geüniformeerde medewerkers, zoals surveillanten, agenten en hoofdagenten. De politie zoekt hiervoor jongeren met een vmbo, havo of mbo opleiding.