Parijs is overlast toeristen zat: deelsteps gaan in de ban na referendum
Stepverhuurders Lime, TIER en het Nederlandse Dott verplaatsen de voertuigjes naar andere steden in binnen- en buitenland, terwijl verhuurders van elektrische fietsen het gat in de markt hopen te vullen.
De vijftienduizend deelsteps in Parijs veroorzaakten veel overlast. Ze slingerden rond op straat, waren betrokken bij ongelukken en veroorzaakten onveilige situaties op de stoep. Burgemeester Anne Hidalgo omschreef ze als een "plaag" en zei na het referendum "verheugd" te zijn met de uitkomst.
Florence Guillaume, die in Frankrijk verantwoordelijk is voor verbetering van de verkeersveiligheid, wees bovendien op de risico's van steppen zonder helm. In juli van dit jaar kwam in het land een recordaantal van tien mensen om het leven op een elektrische step.
Stepverhuurder TIER rijdt rond met busjes om zijn vijfduizend deelsteps op te halen. Sommige komen in voorsteden van Parijs terecht, andere gaan naar Duitsland of Polen. Die van Lime gaan naar Lille, Londen, Kopenhagen en Duitsland. De steps van Dott komen in onder meer Tel Aviv te staan.
In het referendum bracht overigens maar 7,5 procent van de Parijzenaars (ruim 100.000 mensen) een stem uit. Van hen was 89 procent voorstander van een verbod op de trottinette. Wie zelf een step bezit, mag die wel blijven gebruiken. Het verbod geldt alleen voor de huurvariant.
