Vrijdag 19 augustus 2022 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Panda

Wetenschappers denken eindelijk te weten waarom panda's vegetariërs werden

Een ontdekking van panda-fossielen in China heeft onderzoekers geholpen het mysterie verder op te lossen hoe deze beren ooit van vlees overschakelden op een overwegend vegetarisch dieet.
Door NU.nl/ANP

De fossielen, die ongeveer zes miljoen jaar oud zijn en in de provincie Yunnan in het zuidwesten van China werden gevonden, bevatten onder meer een sterk vergroot polsbeen. Het is het oudst bekende bewijs van een 'valse duim' van de moderne reuzenpanda, die hem in staat stelt zware bamboestengels vast te grijpen en te breken, schreven wetenschappers in een artikel dat in de laatste editie van Scientific Reports is gepubliceerd.

"De reuzenpanda is een zeldzaam geval van een grote vleeseter met een kort, carnivoor spijsverteringskanaal die een toegewijde planteneter is geworden. De valse duim in de resten toont voor de eerste keer de waarschijnlijke timing en stappen in de evolutie van het eten van bamboe bij panda's", aldus Wang Xiaoming, curator van de afdeling gewervelde paleontologie in het Natural History Museum of Los Angeles County.

De fossielen zijn van een lang uitgestorven oude verwante voorganger van de panda, Ailurarcto genaamd, die 6 tot 8 miljoen jaar geleden in China leefde.

Panda's verruilden miljoenen jaren geleden het eten van eiwitrijk vlees voor bamboe, dat arm is aan voedingsstoffen maar het hele jaar door in Zuid-China beschikbaar is. Ze eten tot vijftien uur per dag en een volwassen panda kan 45 kilo bamboe per dag verorberen. Hoewel hun dieet overwegend uit planten bestaat, is bekend dat wilde panda's af en toe op kleine dieren jagen.

Beeld uit video: Zaagsel en bamboe voor jarige reuzenpanda Fan Xing0:58