Een Braziliaanse mensenrechtenorganisatie heeft een opvallende campagne gelanceerd om racisme op internet aan te pakken. Racistische Twitterberichten worden geplaatst op enorme billboards.

De campagne heet 'virtueel racisme, echte gevolgen' en is een initiatief van Criola, een mensenrechtenorganisatie van Afro-Braziliaanse vrouwen, meldt de BBC.

Via internet is te traceren waar de afzenders van de racistische tweets wonen. De berichten verschijnen vervolgens levensgroot op billboards in de buurt van de afzender. Zijn of haar gezicht wordt overigens wel onherkenbaar gemaakt.

Criola heeft de borden geplaatst in een groot aantal grote steden in Brazilië. "Mensen moeten leren dat ze niet anoniem van alles kunnen roepen op internet", aldus een woordvoerder.

Kwetsend

Het is de bedoeling dat de campagne Brazilianen aanspoort om zich sneller tegen racisme uit te spreken. Brazilië kent wel wetten tegen racisme, maar deze worden amper toegepast.

Volgens de website Take Part werden vorige jaar 127.000 Engelstalige tweets onderzocht over een periode van negen dagen. Van deze verzameling bevatten 10.000 tweets een racistische opmerking. Een groot deel hiervan was overigens niet perse racistisch bedoeld, maar was niettemin kwetsend.