New York Times rectificeert artikel na 161 jaar

De Amerikaanse krant The New York Times heeft dinsdag een artikel uit 1853 over de autobiografie 12 Years a Slave gecorrigeerd. In het artikel was de naam van de schrijver, Solomon Northup, tot twee keer toe verkeerd gespeld. 

"De fouten kwamen maandag aan het licht, nadat een Twitter-gebruiker op het artikel uit het archief wees", staat te lezen in de krant

Het oude krantenartikel kwam weer in het nieuws door de aanhoudende prijzenregen voor de verfilming van het boek.

In de onderkop werd de naam van de schrijver gespeld als Solomon Northrup en in de eerste alinea van het artikel stond Solomon Northrop te lezen.

Regisseur Steve McQueen won zondagnacht een Oscar voor beste film voor 12 Years a Slave. Vorige maand won hij de Brit in zijn thuisland een Bafta voor de film.

In het boek beschrijft de Amerikaanse Northup, die als vrij man werd geboren in 1808, de twaalf jaar die hij als slaaf moest werken in het zuiden van de Verenigde Staten. Hij werd ontvoerd en verkocht aan slavenhandelaars.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie