AMSTERDAM - De advertentie waarin een producent van gezondheidsdrankjes met de term ‘milfshake’ naar zijn afslankdrankje verwijst, is niet seksistisch.

Dat schrijft de Zweedse nieuwssite The Local op basis van een uitspraak van de Zweedse reclamewaakhond. “Milf’ is een afkorting van de zin ‘Mother/Mom I’d like to fuck’.

Tegen de advertentie waren verschillende klachten ingediend. Zo zou hij vrouwonterend en beledigend zijn. Bovendien zou de term impliceren dat vrouwen die kinderen hebben gehad hun lichaam ‘seksueel aantrekkelijk’ dienen te houden.

Doelgroep

Volgens Friggs, het bedrijf achter de drankjes, is de reclame-uiting direct gericht op vrouwen tussen de 30 en 45 jaar oud die geïnteresseerd zijn in afvallen. Daarnaast gebruiken veel mensen de shake juist om in vorm te blijven en zich aantrekkelijk te voelen.

Friggs neemt bovendien aan dat de doelgroep de verwijzing naar de moderne term wel begrijpt en kan waarderen.

Volgens de uitspraak is de advertentie “niet beledigend, stereotyperend of op een andere manier denigrerend voor vrouwen”.