AMSTERDAM - Het eten van een zo heet mogelijke chilisaus is uitgelopen op een ziekenhuisopname van twee personen. Tijdens de wedstrijd werd de pijn zo hevig dat het tweetal flauwviel.

Zaterdag werd in de Schotse plaats Edinburgh in een restaurant een poging ondernomen om een wereldrecord te vestigen, zo meldt The Telegraph.

Het viel restauranteigenaar Abdul Ali op dat de eerste tien deelnemers verschijnselen als braken en zweten vertoonden. Sommige deelnemers stortten zelfs in. Vervolgens besloten een aantal mensen niet aan de wedstrijd mee te doen.

De 21-jarige deelnemer Curie Kim had voor zichzelf als doel gesteld om de hoofdprijs te pakken. De Koreaanse student was één van de twee personen die werd opgenomen in het ziekenhuis.

Ali stelt in een reactie de hoeveelheid chilisaus die deelnemers aankunnen te hebben overschat.

Ambulancedienst

Tijdens de wedstrijd waren twee leden van het Britse Rode Kruis aanwezig. Maar ze beschikten niet over de middelen om de gewonde deelnemers te helpen. Omdat zaterdag de drukste dag van de week is voor de Schotse ambulancedienst, moest het restaurant honderden euro’s betalen om een ambulance op te roepen.

Een woordvoerder van de ambulancedienst spreekt de hoop uit dat de organisatoren in de toekomst deze wedstrijd onder controle houden, zodat ambulances niet opnieuw opgeroepen hoeven worden.