AMSTERDAM - De introductie van een nieuw sigarettenmerk gericht op tienermeisjes zorgt voor ophef in Rusland.

Sigarettenmaker Donskoy Tabak kwam deze maand met een nieuwe formule voor zijn toch al speels vormgegeven sigarettenmerk 'Sweet Dreams'.

Met fruitsmaken en voorzien van vrolijke tekeningen van reizende leeftijdsgenoten worden tieners verleid om hun zakgeld aan te breken.

In de stad waar het hoofdkwartier van Donskoy staat, Rostov-on-Don, hing het bedrijf rozegekleurde billboards op met meisjes die lollies en ijsjes verorberen. Volgens de krant The Moscow News heeft Donskoy 12 procent van de Russische sigarettenmarkt in handen.

donskoy 400
De 'Sweet Dreams'-lijn van Donskoy

Beginnen

De campagne omvat ook een sociale netwerksite, Smokingirl.ru, voor jonge vrouwen "die moe zijn van het gepraat over de gevaren van roken". Beginnende rokers wordt een helpende hand geboden onder het kopje "Hoe te beginnen met roken". Daarbij staat onder meer de vrij voor de hand liggende tip 'Koop twee pakjes sigaretten en een aansteker'.

Rusland heeft een hoog percentage rokers, maar het Ministerie van Gezondheid werkt in navolging van de meest Europese landen aan een ban op tabaksreclames.

Donskoy lijkt tot die tijd vrij spel te hebben, maar verschillende organisaties, waaronder de branchevereniging voor adverteerders, hebben zware kritiek op het bedrijf. Ook de overheid heeft een onderzoek aangekondigd.