Britse homo's roepen op tot boycot Heinz

LONDEN - Het digitale radiostation Gaydar Radio heeft woensdag in Groot-Brittannië opgeroepen tot een boycot van Heinz-producten.

De Amerikaanse voedselgigant besloot eerder een reclame waarin twee mannen elkaar zoenen van de Britse buis te halen wegens tweehonderd klachten, berichtte dagblad The Guardian woensdag.

Gaydar Radio is de tweede prominente homo-organisatie na Stonewall die oproept tot een boycot van de Heinz-producten.

Circa 2000 mensen hebben hun naam gezet onder een online verzoek om de reclame weer op tv te krijgen. Ook is er een protestgroep begonnen op internetvriendennetwerk Facebook.

Gezin

In de reclame is een gezin aan het ontbijten. In de keuken besmeert een kok boterhammen met Heinz-mayonaise voor vader en kinderen. De kinderen noemen de kok 'mama' en de vader geeft hem een zoen op de mond.

Heinz verontschuldigde zich voor de reclame en trok de beelden in. "Laf en extreem homofobisch", oordeelde een presentator van Gaydar Radio. Klagers hadden de reclame "aanstootgevend" genoemd en vonden de beelden "ongepast" voor kinderen.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie