AMSTERDAM - Bokito is niet meer alleen een gorilla die vorige week uitbrak uit Diergaarde Blijdorp, het is nu ook een merk geworden. Maandag is Bokito door Bryan Carlo Pengel uit Den Haag als merknaam gedeponeerd, zo is woensdag bekendgemaakt door merkenbureau Shield Mark.

Bokito is nu een merknaam voor een aantal producten zoals cd's, drukwerk, kleding en reclame-uitingen.

"Je ziet dat bij iedere hype mensen erboven op springen om de naam te deponeren, zoals bij prinses Máxima, de winnaar van Idols en Knut", aldus een woordvoerder van Shield Mark.

In de reclames van een aardappelmerk wordt Bokito ook opgevoerd. Tijdens een telefoongesprek wordt de gorilla aangeraden voortaan de aardappeltjes te eten als hij stoom wil afblazen.

Uitbuiting

Diergaarde Blijdorp is niet blij met deze ontwikkeling en wil commerciële uitbuiting van de gorilla tegen gaan. De zoo onderneemt daarom actie tegen dit soort initiatieven. De dierentuin heeft het aardappeltjes-merk gesommeerd te stoppen met de reclame.