Merken gaan steeds harder schelden om de schaarse aandacht van consumenten te trekken. 

Door Erwin Wijman

Fat bastard. Offensieve naam voor een wijn dacht ik de eerste keer toen een vriend een fles chardonnay van Fat bastard op tafel zette. Gewoon gekocht bij Albert Heijn. 

De merknaam Fat bastard is bedacht door twee bevriende wijnmakers die een mooi verhaal bedachten rond de ontdekking van hun volle wijnsoort. En die daar op hun website een even ronkende kop boven zetten: “Now zat iz what you call a phet bast-ard!”

Een merknaam als Fat bastard springt eruit tussen de brave Bernardus, La Tulipe en Jacob's Creek en dat is expres.

Net als die andere opmerkelijke wijnmerknamen zoals Arrogant frog, die gewoon bij Gall & Gall in de schappen staat. Franse wijn uit de Languedoc, niks bijzonders, maar wel als deze een naam heeft die om aandacht schreeuwt zoals Wild Pig. Een ander keurig wijnland: Canada met Dirty Laundry. 

Merken gaan steeds harder schelden om de schaarse aandacht van consumenten te trekken.

Shit

Neem de Van der Mark Shit Group uit Beuningen. Ook al is het echte shit dat ze vervoeren, namelijk paardenmest, bij Van der Mark doen ze het erom. Anders had u ze zelf moeten ontdekken op de A2.

Natuurlijk heeft het roepen van vieze woorden om aandacht te trekken iets puberaals. Zo ontstonden in de Dino Days van het internet websites als Fok! en Volkomen Kut. De laatstgenoemde site is nu verkort tot VKMag, maar de ondertitel luidt nog wel “Hollands Hardste”. 

Kakhiel heet Kakhiel. En de hele nette Michael Nederlof, internationaal topman bij mediabedrijf Aegis, richtte het nieuwemediabedrijf Vetteshit.tv op.

FCUK

's Werelds meest lawaaierige merknaam is FCUK. Het Britse kledingmerk French Connection bestaat sinds 1972, maar komt in 1997 met een briljante toevoeging die ze geen windeieren legt. 

De shock-afko FCUK (French Connection UK) wordt wereldberoemd dankzij provocerende billboardslogans en T-shirtopdrukken als "FCUK Fashion", "FCUK Advertising", "FCUK IT" en "FCUK XMAS".

Ze hadden nog meer boter uit hun brutaliteit kunnen braden als ze wat line extensions waren begonnen, opperde een marketeer laatst. Zoals het reisbureau FCUK Off, scheerspullen en cosmetica onder de naam FCUK You, Japanse rijstwijn For FCUK's Sake, en bruidskleding met het label FCUK The Bride. En zelfs kledinggigant GAP hadden ze dood kunnen concurreren met FCUK Kids.

FCUK kwam voor het WK in Brazilië nog met een felrood T-shirt met de opdruk "FCUK Like It's 1966". Op de website wordt het shirt aangeprezen met: "Bring back the glory days by wearing [this] tee to every match this summer, it'll set the tone for the whole tournament." 

Helaas voor het Verenigd Koninkrijk hebben spandoekteksten zelden effect, want het Engelse team moest al na de eerste ronde naar huis.

Het kan niet anders

Het Canadese Fuck Cancer is het meest onbesuisd. Waarom dit eind 2009 opgerichte goede doel het f-woord in volle glorie noemt in zijn naam? Omdat, en bedek uw oren want nu gaan ze schreeuwen, "IT'S WHAT EVERYONE IS THINKING."

"It's not sexual or violent", zegt Fuck Cancer erbij. "Het is provocerend, maar het kan niet anders. Als het woord "fuck" ooit op zijn plaats was, dan is het nu." Precies. Als je aandacht wilt vragen voor genezing van kanker, dan wíl je aandacht. Dan gooi je niet een steentje in een vijver, maar een Obelix-menhir. Vette shit.

Marketingdeskundige en auteur Erwin Wijman publiceerde De bedrijfsnamenfabriek en werkt aan een nieuw boek over namen. Zijn nieuwste boek heet Vlinder in de boksring. De 7 regels voor challengers die willen winnen en marktleiders die niet willen verliezen. Volg Erwin op Twitter.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!