Als je anderen wilt overtuigen, moet je niet alleen de juiste woorden kiezen, maar ook de juiste beelden.

Door Sarah Gagestein

Degene die je wilt overtuigen is meestal niet alleen een lezer of een luisteraar, maar ook een kijker. En wat ziet hij? Een slordig geklede spreker? Een onderbelichte foto van je droomproduct? Een video van je trotse team, met op de achtergrond een overvolle kliko? What you see is what you get, denkt de kijker.

Duur meubilair

De signalen die we oppikken van iemands uiterlijk, een website of een video,

laten een stevige indruk op ons achter. Soms kan een verhaal nog zo goed klinken, maar als de boodschapper iets onaangenaams verbeeldt, dan voelt het toch ergens als foute boel.

Denk aan de directeur van een bedrijf die een persconferentie geeft over een grote ontslagronde in de meest luxe ruimte van het bestuursgebouw. Je gelooft hem simpelweg niet als hij zegt dat er geen andere manier is. Het dure meubilair om hem heen vertelt een heel ander verhaal.

Goed gebruind

Beelden worden door ons brein voorgetrokken op woorden. We onthouden beelden beter dan woorden en ze maken ook meer indruk. Als je partner je met een frons staat te vertellen dat hij écht niet boos is, dan wint het beeld van het woord.

Foute beeldframing kan grote consequenties hebben. Toen Nixon en Kennedy elkaar troffen bij een debat, werd dat zowel op tv als op de radio uitgezonden. Nixon voelde zich niet goed en was lijkbleek, terwijl Kennedy goed gebruind en uitgerust voor de camera’s verscheen. De tv-kijkers kozen massaal Kennedy als winnaar, terwijl de radioluisteraars vonden dat het gelijk opging.

Hagelwitte grijnzen

Als je iemand probeert te overtuigen, moet je ervoor zorgen dat het beeld klopt bij de woorden. Geef aandacht aan de beelden die automatisch toegevoegd worden aan je boodschap. Ga je speechen? Let op waar je gaat staan, of je kleding precies past bij de gelegenheid en of je iets bij je in beeld kunt zetten waar je luisteraars positieve associaties bij hebben.

Schrijf je een flyer? Grijp niet te snel naar die eeuwige stockfoto’s, want veel mensen krijgen inmiddels de kriebels van die neppe hagelwitte grijnzen en de clichés die worden uitgebeeld.

Ga eens in de schoenen van je luisteraar of lezer staan en vermijd dat je jezelf presenteert als een hééééééél betrokken en de-klant-centraal-stellende salesmanager, terwijl je met een dikke Porsche komt voorrijden.

Zolang je beelden uitstralen wat je wilt overbrengen, kun je best een lastige boodschap uitdragen. Als je haar maar goed zit.

Sarah Gagestein is communicatie-expert en gespecialiseerd in framing. Ze adviseert politici en bedrijven. Dit jaar verscheen haar nieuwe boek Denk niet aan een roze olifant bij Uitgeverij Haystack.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!