Wanneer ondernemers voor een bedrijfsfinanciering naar hun huisbankier gaan, volgt al snel een discussie over ‘regeltjes’. Basel III, Algemene Voorwaarden, AFM verordeningen etc.

Door Frank Wijn

De bank stelt zich vaak op het standpunt dat zij er ook niets aan kunnen doen en dat deze regeltjes nu eenmaal de vage basis zijn voor de serieuze prijsverhogingen van hun bankproducten.

Herkenbaar, toch? En in een oligopolie (lees: sterk uitgedund bankenlandschap) heeft de bankklant nog nauwelijks keuze om te switchen! Succes verzekerd.

Ondernemers ervaren dat nogal eens als star, bureaucratisch, reactief en niet-meedenkend. Tóch zijn bankiers écht wel proactief en creatief als het over getalletjes gaat.

Hun eigen getalletjes dan toch. De bankiersbonussen leiden tot veel discussie en het 20% plafond dat op 1 januari aanstaande ingaat, maakt dat deze creatieve en proactieve bankiers nu ineens wél de regels om kunnen buigen. Zeg maar gerust ‘omzeilen’.

Bankierseed

Bonussen zouden kunnen leiden tot onverantwoord en/of risicovoller gedrag, zo luidt één van de tegenargumenten. Met de komst van de bankierseed hoeven wij daar niet voor te vrezen, zo denkt Dijsselbloem. Moesten eerst alleen bankdirecties deze bankierseed ondertekenen, nu geldt de bankierseed bijna voor iedere bankier. En niet alleen ondertekenen, ze moeten ze de tekst ook uitspreken! Kijk, nu komen we er.

Teksten als “Ik stel in die afweging het belang van de klant voorop”. Wow. Geen symboolpolitiek, maar juist “een nuttig instrument dat ertoe strekt een bijdrage te leveren aan het herstel van vertrouwen in de financiële sector”. Na vijf jaar ouwehoeren over ‘klant-centraal’ krijg ik  een stevige ‘déjá vu’. Hou toch op!

Toptalenten

Een van de argumenten vóór de bankiersbonus, is het behouden van de toptalenten binnen de bank! Want als deze ‘toptalenten’ elders méér kunnen verdienen, dan zijn zij gevlogen en laten ons dan in vertwijfeling achter.

En dat is precies wat deze bancaire toptalenten in de UK mogen doen. Vliegen. Belastingbetalers en bankklanten hebben zich aangemeld als GRATIS taxichauffeur om deze toppertjes af te zetten. Nee, niet financieel, maar bij een vliegveld naar keuze. Bye, bye en zwaai, zwaai.

Deze ‘so called’ toptalenten waren ook in dienst van de banken ruim voordat de financiële ellende zich in oktober 2008 openbaarde. Wat was hun sublieme bijdrage destijds? En als de banken niet waren gered, waren deze dan niet gierend failliet gegaan en waren deze bancaire ‘toppertjes’ dan niet werkloos?

Financiële veer

Wanneer een ‘normaal’ bedrijf failliet gaat en doorstart, moeten crediteuren én personeel dan niet vaak een financiële veer laten? Niet bij een bank. Daar kan het gelijk gebleven salaris, na doorstart, maar één kant op. Steil omhoog!

Best schokkend te zien. Bankbestuurders en –toppertjes die binnen 6 jaar na aanvang van de globale ellende, waar (zaken)banken een mega-aandeel in hadden, oprecht boos te zien worden, omdat de bonusregeling beperkt wordt…?! En dat terwijl de fallout van deze verwoesting nog steeds neerdwarrelt. Die boosdoenerij getuigt niet van enig realiteitszin en inzicht, laat staan empatisch vermogen. Toch belangrijk, empatisch vermogen, als je zegt dat je klanten belangrijk vindt en hen centraal stelt.

PS

De vraag hoe je klanten centraal stelt en hoe ze jou weer kunnen vinden, is kinderlijk eenvoudig te beantwoorden. Pak een klapstoeltje, een trombone en blazen maar!