Wat blijft er over van de dienstensector, wanneer iedereen met een druk op de knop beschikking krijgt over bijkans oneindig veel kennis?

Door Sander Wolfensberger

Big data, het grootschalig meten en opslaan van allerlei gegevens om deze vervolgens razendsnel te analyseren met behulp van ICT, houdt burgers en bedrijven flink bezig. Terecht. Burgers maken zich zorgen over de mogelijke komst van een Big Brother samenleving, waarin hun hele leven nauwgezet wordt bijgehouden en vastgelegd.

Dat zo’n controlesamenleving inderdaad niet ondenkbaar is, blijkt uit de onthullingen van klokkenluider Edward Snowden over het PRISM-spionageprogramma waarvoor de Amerikaanse geheime diensten al jaren gebruik maken van gebruikersgegegevens van Facebook, Google en Apple.

Hoewel privacyschendingen de aandacht verdienen, moet de discussie over Big Data niet beperkt blijven tot de potentiële gevaren. Daarvoor biedt Big Data simpelweg te veel mogelijkheden voor maatschappelijke vooruitgang.

Zo kan Big Data de gezondheidszorg verbeteren door artsen real time inzicht te geven in de gegevens van patiënten met vergelijkbare profielen over de hele wereld, waardoor hun diagnoses steeds betrouwbaarder worden en hun behandelingen steeds effectiever. Big Data kan ook helpen met het oplossen van het fileprobleem door verkeersstromen beter te voorspellen en betere reisadviezen te geven.

Toekomstvoorspellingen

Bedrijven kunnen op allerlei manieren hun voordeel doen met Big Data. Niet alleen door het gedrag van consumenten te analyseren en hen vervolgens te benaderen met relevante aanbiedingen, maar ook voor het maken van strategische beslissingen voor de eigen bedrijfsvoering.

Met behulp van big data analyse kunnen ondernemingen de markt waarin ze actief zijn immers veel beter in de gaten houden en toekomstvoorspellingen doen op basis van nauwkeurige meetgegevens in plaats van onwetenschappelijke methodes van trendwatchers of innovatiegoeroes.

Dienstensector

Eén sector zal ernstig leiden onder de opkomst van Big Data: de dienstensector. Accountants, notarissen, financiële analisten, consultants en juristen verliezen door Big Data namelijk hun monopolie op het uitvoeren van complexe diensten. Financiële analisten raken overbodig, als Big Data tools hun taken nauwkeuriger en sneller kunnen uitvoeren.

Hetzelfde geldt voor het lees- en uitzoekwerk van juristen, als Big Data applicaties de relevante jurisprudentie voor een rechtszaak in no time kunnen opvissen. En wie zal er straks nog een consultant inhuren om marktonderzoek te doen, als je dat met visuele Big Data tools als Quid of VisualFabriq binnen een paar uur zelf kan doen?

Big Data vormt zo niet alleen een bedreiging voor de privacy, maar ook voor de dienstensector, waarin driekwart van de Nederlandse bevolking werkzaam is. Daarom moet Nederland nu lef tonen en zelf specialist willen worden in deze vorm van technologie. Dan voorzien we over tien jaar de hele wereld van specialistische kennis en gaan we de gouden eeuw 2.0 in.

Sander Wolfensberger is founding partner bij subsidieadviesbureau SUBtracers. Volg hem via Twitter of LinkedIn.