De Dow Jones Transportation Index wordt, in het bijzonder door professionele partijen, scherp in de gaten gehouden, al was het maar om de conditie van de Amerikaanse economie te peilen. In het bijzonder onder aanhangers van de Dow Theory is de index populair.

Door Martine Hafkamp

Transport is immers de link tussen wat bedrijven produceren enerzijds en de mensen die de producten kopen anderzijds. De ene index dient de andere te bevestigen in zijn trend.

De industrials make en de transports take. Zolang de geproduceerde goederen in hetzelfde tempo worden vervoerd als dat ze worden gemaakt, gaat het goed met de economie.

Het is overigens ook nog eens zo, dat men, zelfs wanneer men geen aanhanger is van deze theorie, zal kunnen bevestigen dat een goed draaiende transportsector een goede indicator is van de gezondheid van de economie. Dat geldt zeker de moderne economie, gezien de aanwezigheid van bedrijven als FedEx en UPS in de Transportation Index. Zij kunnen als geen ander profiteren van het groeiend aantal transacties via internet.

Oudste index

De Dow Jones Transportation Index (DJTA) is de oudste index van de Verenigde Staten, opgericht in 1884 door Charles Dow. De beroemde Dow Jones-index zag pas in 1896 het levenslicht.

De index bestond oorspronkelijk uit negen spoorwegmaatschappijen, waaronder Union Pacific. Dat is logisch, want eind negentiende eeuw namen spoorwegmaatschappijen een zeer dominante positie binnen de Amerikaanse economie in.

Inmiddels is de Dow Jones Transportation Index uitgebreid met bedrijven actief in zowel de luchtvaart als het wegvervoer, zeetransport, pakjesdiensten en logistiek. Deze prijsgewogen index bestaat uit twintig bedrijven. Bekende bedrijven zijn FedEx, UPS, Delta Airlines, Southwest Airlines, CSX en Union Pacific.

De Dow Jones Transportation Index noteert nu rond het hoogste punt ooit en is dit jaar harder gestegen dan de Dow Jones en de S&P 500. In cijfers uitgedrukt steeg de Dow Jones Transportation Index dit jaar minimaal twee keer zo hard als de S&P 500 en nog veel harder dan de Dow Jones.

China

Niet voor niets ging de beurs Transport Logistic in China onlangs optimistisch gestemd van start. Deze beurs, de Aziatische spin-off van de beurs in München, kent niet alleen Europese bedrijven die zich aan China voorstellen, maar ook meer en meer Chinese exposanten die zich op de eigen markt willen presenteren.

Zij zijn waarschijnlijk van mening dat, hoewel het groeitempo van de Chinese economie lijkt af te koelen, er altijd een weg is, zolang er maar eerst een wil is.

Is de Dow Jones Transportation Index werkelijk zo’n goede indicator voor het welzijn van de economie? Ja, daar ziet het wel naar uit. De aandelenkoersen van luchtvaartmaatschappijen zijn dit jaar het hardst in waarde opgelopen.

Op het moment dat beleggers aandelen van luchtvaartmaatschappijen en spoorwegen kopen tonen ze vertrouwen in de economie. Wat dat betreft staan wat deze index aangaat de seinen op groen. Het staat lijnrecht tegenover de lagere groeiverwachtingen van de Wereldbank en het IMF. De Transportation Index indiceert echter dat het alleen maar van A naar Beter kan, zou ik zo zeggen.

Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Zij won in 2012 de Gouden Stier voor de Beleggingsexpert van het jaar. Volg Martine ook opTwitter.com/Martinehafkamp.