Google is niet meer te foppen

Een ondernemer die vindbaar op internet wil zijn, dient aan SEO te doen. Want search engine optimization –zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands– staat aan de basis voor de hoogst mogelijke ranking in Google.

Daarom kon geen tekstschrijver de laatste jaren meer om SEO heen. Door teksten in een bepaalde vorm te gieten en veelgebruikte zoektermen erin te plaatsen, scoorden websites beter op deze zoektermen.

Zoekmachinieoptimalisatie was in feite een manier om Google te foppen. En omdat Google niet van spelletjes houdt, wordt de achterliggende zoekformule constant verscherpt. Deels misschien om internetmarketeers te pesten, maar ook om de gebruikers de best mogelijke zoekresultaten te bieden.

Zijden draadje

We zijn inmiddels op een punt aangekomen waar SEO aan een zijden draadje hangt. Waar het eerst nog slim –of onontbeerlijk– was om webpagina’s rond bepaalde zoektermen te bouwen, is bij Google de maat nu vol. De zoekmachine wil kwaliteit. Inhoud waar internetgebruikers iets aan hebben. Teksten die voor mensen zijn geschreven en niet voor zoekmachines.

Wie nog twijfelde aan de vergankelijkheid van optimalisatie werd ruim een week geleden door Google wakker geschud. Een groot blognetwerk (BuildMyRank) werd uit de zoekresultaten geknikkerd. Op dit netwerk konden webmasters tegen betaling links naar hun eigen websites kopen, zodat deze een hogere Google-ranking en meer bezoekers kregen. Een onnatuurlijke vorm van linkbuilding, zo oordeelt de internetgigant.

Interessante tijden

Voor tekstschrijvers zijn dit interessante tijden. Waar velen van hen pakweg tien jaar geleden moesten leren voor zoekmachines te schrijven, moeten zij nu weer leren om voor mensen te schrijven. Mensen die van het beeldscherm lezen, dat dan weer wel. Google gaat steeds meer kijken naar de waarderingen die mensen aan webteksten geven. Delen zij websites en pagina’s via de social media, dan moeten ze wel goed zijn, is het idee.

Het laatste jaar merk ik dat mijn werkzaamheden verschuiven van SEO-teksten naar ‘gewone’ webteksten. Vooral blogartikelen. Een goede ontwikkeling, als je het mij vraagt. Je wordt immers niet schrijver om alleen maar door machines te worden gewaardeerd.

Misschien verklaarde dat ook wel waarom ik voor NUzakelijk.nl ben gaan schrijven: het is heerlijk om zonder zoekwoorden in je achterhoofd, uit de losse pols te kunnen schrijven. En al helemaal als ik er collega-ondernemers mee op goede ideeën breng.

André Gussekloo schreef in het verleden meer SEO-teksten dan tegenwoordig. Ook runt hij een blog voor Nederlanders die hun  werk mee naar het buitenland willen nemen.

Tip de redactie