Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Donderdag 28 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, helder 16° TV GidsLive voetbalwedstrijden 0 liveVerkeersinformatie 8 kmBeursinformatie 721.74
Hoe verhoog ik mijn tarief zonder klanten weg te jagen?

Hoe verhoog ik mijn tarief zonder klanten weg te jagen?

Door Nienke Toren

28 feb 2022 om 21:51 Update: een jaar geleden
Reacties op dit nieuwsbericht27 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
Voor freelancers is het vaak niet makkelijk om hun uurtarief te verhogen. Hoeveel hoger kun je gaan? En hoe zorg je dat je geen klanten verliest? Florian de Jager van FNV Zelfstandigen en ondernemerscoach Lisette Brattinga leggen het uit.

Als je in loondienst werkt, ligt er vaak een mooi salarispakket voor je klaar. Voor een loonstijging hoef je eigenlijk niet veel te doen, behalve je werk goed uitvoeren. Freelancers zijn afhankelijk van hun eigen inzichten en onderhandelingsskills. Als je al jarenlang voor hetzelfde tarief werkt, kan het spannend zijn om klanten te vertellen dat je een hoger bedrag gaat rekenen. Drie tips om een tariefverhoging in goede banen te leiden.

1. Bereken wat je nodig hebt én wat je waard bent

De redenen waarom zzp'ers hun uurtarief verhogen, variëren nogal en zijn heel persoonlijk, zegt Florian de Jager van FNV Zelfstandigen. "Bijvoorbeeld omdat jouw kosten zijn gestegen." De hoogte van je uurtarief, en daarmee ook een stijging, stel je vast mede op basis van dat wat je nodig hebt, zoals een laptop of een auto.

Daarnaast maak je waarschijnlijk kosten voor de premies die je als zelfstandige betaalt, voor bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidsverzekering, beroepsaansprakelijkheidsverzekering of een spaarpotje. Ook kosten voor scholing en reclame- of acquisitiekosten kun je meenemen in dat bedrag. Als zulke kosten stijgen, kun je dat in jouw uurtarief doorberekenen.

Hoeveel je waard bent, speelt ook mee in de tariefverhoging. Als je beter in je werk wordt of je diensten uitbreidt, kun je ervoor kiezen om meer geld te vragen. Tegelijkertijd speelt de vraag naar jouw kennis en kunde ook mee.

  • Net begonnen als zzp'er? Lees bij Intermediair meer artikelen met tips en inspiratie.

De Jager: "Zelfstandigen in de bouw kunnen op dit moment meer vragen. Ik hoor dezelfde signalen in de zorg, waar iemand laatst een uurtarief van 130 euro vroeg. Vanwege de coronacrisis zijn daar hard mensen nodig. Dat doet iets met het tarief."

Heb je eenmaal besloten om je uurtarief te verhogen, dan moet dit wel in proportie zijn. "Als je bedrag flink omhooggaat, kan dat afschrikken. Vaak voel je zelf wel aan wat redelijk is." Een jaarlijkse verhoging in lijn met de inflatie zou De Jager iedereen sowieso aanraden. "Dat kun je bijvoorbeeld in je overeenkomst opnemen"

2. Leg uit waarom je een hoger tarief vraagt

Het allerbelangrijkste bij je voorgenomen tariefwijziging is volgens ondernemerscoach Lisette Brattinga de reden die je aangeeft bij je opdrachtgevers. "Klanten willen weten waarom een prijsverhoging wordt doorgevoerd. Ze willen zo'n stijging begrijpen en kunnen rechtvaardigen."

Bij bestaande klanten communiceer je een verhoging zes tot acht weken voor de prijswijziging ingaat, weet Brattinga. "Geef hen het gevoel dat ze worden voorgetrokken door bijvoorbeeld nog drie maanden voor het oude tarief te werken. Daarmee bouw je aan een goede relatie met je klanten. Maar bij nieuwe klanten kun je de prijswijziging al laten ingaan."


Jouw prijs gaat over je eigenwaarde, dat moet geen onderhandeling zijn.
Lisette Brattinga, ondernemerscoach

De beste manier om een prijswijziging door te geven is volgens de ondernemerscoach tijdens een regulier overleg met de klant. "Daarmee leg je er niet de nadruk op en het geeft je ruimte om uitleg te geven." Maar makkelijker gezegd dan gedaan, want veel freelancers vrezen een afwijzing. Niets om bang voor te zijn, zegt Brattinga. "Jij bent jouw eigen product. Jouw klanten betalen vooral voor de waarde die jij levert."

3. Blijf stevig in je schoenen staan

Wellicht krijg je te maken met wat gesputter wanneer je jouw tariefverhoging bekendmaakt. Als je de mogelijke bezwaren van je klanten op een rijtje zet, kun je alvast bedenken wat je kunt antwoorden. Maar doe in een gesprek met een kritische klant geen stapje terug. Zodra klanten merken dat je begint te hakkelen of te stotteren, dan ben je zo weer terug bij af, waarschuwt Brattinga. "Jouw prijs gaat over je eigenwaarde, dat moet geen onderhandeling zijn."

En wat als een klant het toch niet eens is met jouw nieuwe tarief? "Dan kun je je aanbod uitkleden en wat minder diensten aanbieden. Of stel voor dat ze je in termijnen betalen. Maar blijf er stevig in staan en sta voor de waarde die jij biedt." Er zullen altijd klanten afvallen, maar er komen vast ook weer nieuwe bij. Brattinga: "Voor elke prijs is er een klant."

Eerder

  • 24 jan 2022 om 21:35
    Dit zijn je opties als je zonder eigen geld een bedrijf wil beginnen
    Dit zijn je opties als je zonder eigen geld een bedrijf wil beginnen
  • 24 jan 2022 om 21:35
    De gouden leestip: 'Maak je niet afhankelijk van één klant'
    De gouden leestip: 'Maak je niet afhankelijk van één klant'
  • 24 jan 2022 om 21:35
    Zo kan een vertrouwenspersoon helpen bij misstanden in het bedrijf
    Zo kan een vertrouwenspersoon helpen bij misstanden in het bedrijf
  • 03 jan 2022 om 21:46
    Zzp'er en ernstig ziek: 'Ik heb geluk gehad met mijn spaargeld'
    Zzp'er en ernstig ziek: 'Ik heb geluk gehad met mijn spaargeld'
Reacties op dit nieuwsbericht27 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Ondernemen


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

Reacties op dit nieuwsbericht27 reacties

Net binnen

  • 06:08
    NU+Roest keert alleen terug in achtervolgingsploeg als er heel veel verandert
  • 06:04
    De kans dat jij ooit de diagnose kanker krijgt, is inmiddels 1 op de 2
  • 05:40
    WeerberichtOpnieuw warm nazomerweer (en het weekend belooft ook al veel goeds)
  • 05:18
    Het Woord van vandaag: Raad jij het woord van de dag?

Meer Economie

  • Gemeenten moeten nog lang wachten op geld van Chemours-fabriek
    Gemeenten moeten nog lang wachten op geld van Chemours-fabriek
  • Jongeren onder de zestien jaar mogen voortaan geen flitsbezorger worden
    Jongeren onder de zestien jaar mogen voortaan geen flitsbezorger worden
  • jan linders roermond
    Jumbo mag vier Limburgse supermarkten overnemen
  • Contactformulier op Arriva-website lekt contactgegevens van 195.000 reizigers
    Contactformulier op Arriva-website lekt contactgegevens van 195.000 reizigers
  • Philips slaapapneu
    Philips gaf duizenden klachten over apneuapparaten jarenlang niet door
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Marco Borsato wordt vervolgd voor zedendelict met minderjarige
  • 2
    Feyenoord scoort nog één keer in restant tegen Ajax en boekt historische zege
  • 3
    Onschuldige man na 28 jaar in Amerikaanse gevangenis vrijgelaten
  • 4
    Crisis bij Ajax eist volgend slachtoffer: rvc-voorzitter Eringa treedt terug
  • 5
    Ajax-coach Steijn blijft strijdbaar, maar spelers zijn verdeeld: 'Een moeilijke vraag'


Nieuwsvideo's

  • Amerikaanse astronaut keert na 371 dagen in ruimte terug
    Amerikaanse astronaut keert na 371 dagen in ruimte terug
  • Weinig vrienden? 'Dat ligt niet aan jou, jij bent niet sociaal onhandig'
    Weinig vrienden? 'Dat ligt niet aan jou, jij bent niet sociaal onhandig'
  • Mexicaans gezin houdt hoofd koel terwijl beer picknick verstoort
    Mexicaans gezin houdt hoofd koel terwijl beer picknick verstoort
  • Nieuwe statiegeldautomaat voorkomt plakkende handen
    Nieuwe statiegeldautomaat voorkomt plakkende handen

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden