Heeft het nog wel zin een fysieke winkel op te richten, nu Nederland meer online lijkt te shoppen dan ooit? Een 'echte' winkel kan ook nu zeer succesvol zijn, zeggen de experts, maar dan moet je wel op een aantal zaken letten.

In het derde kwartaal kwamen er ruim 2.100 ondernemers bij die een fysieke winkel startten in Nederland, laten cijfers van de (Kamer van Koophandel (KVK) zien. Het totale aantal ondernemers met een winkel was op 1 oktober bijna 146.000.

1. Maak een bedrijfsplan

Waar moet je beginnen als je daar als ondernemer ook bij wil gaan horen? Het opstellen van een bedrijfsplan moet je eerste stap zijn, stelt bedrijfsadviseur van brancheorganisatie INretail Peter Wolfsen. Hij ziet dat ondernemers vaak goed weten wat ze willen, maar het financiële deel niet altijd goed op orde hebben. "Dat is ook lastig. Want hoe ziet die omzet er dan uit? Aan welk rendement moet je denken?"

“Voor je de ideale winkel hebt met voorraad, ben je zo een paar ton verder.”
Peter Wolfsen, bedrijfsadviseur INretail

Schakel waar nodig hulp in bij het vormgeven van je financiële plan, adviseert Wolfsen. En vraag een expert te helpen bij het zoeken van investeerders, want passende financiering vinden is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig. Zeker als je een leeg pand betrekt, ga je dat geld nodig hebben. "Je moet dan veel investeren in het interieur. Daar vergissen starters zich nog weleens in. Voor je de ideale winkel met voorraad hebt, ben je zo een paar ton verder."

2. Kies het juiste pand

Denk ook heel goed na over waar je precies een pand kiest, zegt KVK-adviseur Gerdine Annaars. "De locatie is alles. Doe daar eerst onderzoek naar voor je iets gaat huren. Praat met andere winkeliers, observeer het winkelend publiek en kijk wat mensen allemaal kopen."

Vaak kan de lokale winkeliersvereniging of centrummanager van de stadskern je helpen bij het vinden van een geschikt pand, vertelt Annaars. "Zij weten wat er vrij is of welke panden binnenkort beschikbaar komen."

3. Onderhandel over het huurcontract

Heb je eenmaal een geschikt pand gevonden, weet dan dat je altijd kunt onderhandelen over het huurcontract. Annaars: "Ga niet meteen overal mee akkoord. Bedenk dat je er ook nog aan vastzit als je winkel niet loopt."

Wolfsen ziet dat veel ondernemers een te duur contract aangaan. "Ze kunnen dan nooit een acceptabel rendement halen. Je moet wel weten welke omzet en marge er tegenover de huurprijs moet staan voor je je handtekening zet."

Haal je dat niet, dan raadt Wolfsen aan om toch naar een andere locatie te kijken. "Bedenk of die A-locatie wel echt haalbaar is. Misschien is het zelfs een beter idee om in een kleiner dorp te gaan zitten dan in die ene stad die je op het oog had."

4. Gebruik een liquiditeitsprognose

Als de winkel eenmaal geopend is, zijn niet alle ondernemers even goed op de hoogte van hun financiën, merkt Wolfsen. "Hoe de geldstromen lopen, weten ze niet. Maar als je een nieuwe collectie wil inkopen, moet je wel de rekening kunnen betalen als de voorraad binnenkomt."

Wolfsen adviseert om altijd met een liquiditeitsprognose te werken: een overzicht van wat verwacht je om te zetten en wat je kosten zijn voor de komende maanden. "Dan kom je niet voor verrassingen te staan."

5. Zorg voor een goede online vindbaarheid

Winkeliers zijn vaak heel goed in verkopen, maar voor hen is het concept online vindbaarheid soms abracadabra, weet KVK-adviseur Annaars. "Maar dat je op Google goed te vinden bent, is ontzettend belangrijk. Zorg voor een compleet bedrijfsprofiel op Google en laat tevreden klanten een reactie plaatsen. Zo kom je sneller bovendrijven als mensen online gaan zoeken."

Wolfsen: "Verdiep je hier zelf in of huur iemand in, je kunt niet overal goed in zijn."

“Mensen blijven gevoelig voor kortingen of extra's. Blijf niet achter je toonbank staan wachten op klanten.”
Gerdine Annaars, KVK-adviseur

6. Wees onderscheidend

Zorg er altijd voor dat je jezelf weet te onderscheiden met jouw winkel. Organiseer bijvoorbeeld een exclusieve shopavond voor klanten, raadt Annaars aan. "Ik had zo laatst een winkel voor mezelf alleen en omdat ik werd geholpen door vakkundig personeel, kwam ik met volle tassen thuis."

Start ook tijdens de opening van je winkel met een mooie actie. "Mensen blijven gevoelig voor kortingen of extra's. Blijf niet achter je toonbank staan wachten op klanten."

Collega-winkeliers kunnen je ook helpen bij het aantrekken van publiek. Wolfsen: "Je hoeft het niet alleen te doen. Zoek de samenwerking op. Houd bijvoorbeeld samen met de buren een modeshow. Jij doet de kleding, de lingeriewinkel doet zijn deel en de barista om de hoek verzorgt de koffie."