Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Donderdag 30 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Modeketens stappen in tweedehands: puur duurzaam of tactische investering?

Door Robin van Wechem

02 nov 2020 om 17:16
nujij comment10 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Pre-owned, pre-loved of toch gewoon tweedehands: op steeds meer online platforms van grote modeketens kun je gedragen kleding met hun labels eraan kopen en verkopen. Levert dit de wereld ook echt wat op, of is het vooral goed voor een duurzaam imago?

Het broeit in de kledingindustrie, die al jaren onder vuur ligt vanwege milieubelasting en slechte arbeidsomstandigheden. Na de uitbraak van de coronacrisis trokken veel grote namen hun orders in, of betaalden fabrieken in lagelonenlanden niet voor de al gemaakte kleding. Tel bij al deze ontwikkelingen op dat retouren van online bestellingen regelmatig worden vernietigd en je hebt als sector wel wat pr te doen.


De verwachting is dat de totale tweedehands kledingmarkt binnen tien jaar groter is dan fast fashion.
Lynsey Dubbeld, trendanalist

Een van de manieren om het duurzame imago op te vijzelen, is inzetten op tweedehands; een groeimarkt. "De verwachting is dat de totale tweedehandskledingmarkt binnen tien jaar groter is dan fast fashion", zegt Lynsey Dubbeld, trendanalist gespecialiseerd in duurzaamheid. "Het nieuwste rapport van online platform ThredUp voorspelt zelfs dat tweedehands in 2029 twee keer zo groot is als fast fashion."

Voucher voor een nieuwe aankoop

Geen wonder dat webwinkel Zalando afgelopen maand begon met de herverkoop van eerder gekochte spullen. Dat kunnen kledingstukken of schoenen uit de eigen collectie zijn, of items die bij de uitstraling van het platform passen. Als de kleding is goedgekeurd, worden er professionele foto's van gemaakt en komen deze op het aparte onderdeel van de website.

Kledingmerk &Other Stories, een dochterbedrijf van de H&M Groep, deed vorig jaar in Zweden iets vergelijkbaars. Op online platform Sellpy, waar consumenten kleding (ver)kopen, werd een aparte hoek voor het merk ingericht. Klanten van kledingmerk COS, een ander dochterbedrijf van de H&M Groep, kunnen in Duitsland en het Verenigd Koninklijk hun afgedankte items verkopen op de site Resell.

Hoeveel Zalando overhoudt aan de doorverkoop, wil het bedrijf niet zeggen. Klanten krijgen een voucher voor een nieuwe aankoop bij de winkel, die ze ook cadeau kunnen doen of aan een goed doel kunnen schenken. &Other Stories geeft evenmin cijfers, al was de samenwerking met Sellpy volgens het bedrijf succesvol.

Tweedehands verkoop tussen consumenten

Het aanbod aan afgedankte kleding steeg het afgelopen half jaar explosief door de massale opruimwoede. Veel vond zijn weg naar online platforms als United Wardrobe en Prelved, waar consumenten aan elkaar verkopen.

Van dat eerste platform werd vorige week bekend dat het is overgenomen door concurrent Vinted. Bij Vinted betalen verkopers geen commissie, kopers wel. Het platform verdient geld aan reclames en het hoger plaatsen van items in zoekresultaten.

Op Prelved gaat de betaling via het platform, zegt woordvoerder Maria Spilka. "Dan kunnen we bemiddelen als mensen er onderling niet uitkomen." In Duitsland kunnen klanten zelfs dozen of zakken vol opgeruimde kleding opsturen. Medewerkers selecteren en beoordelen de kleding en handelen de verkoop af.

Funshoppen met een schoon geweten

Grote modeketens produceren steeds meer en collecties volgen elkaar telkens sneller op. Dat dit systeem niet houdbaar is, is voor critici allang duidelijk.

Toch is het ook maar de vraag of er echt een beweging naar duurzaamheid schuilgaat achter de populariteit van tweedehands. "In de vorige economische crisis, rond 2009, groeide de markt ook", zegt Dubbeld. Volgens onderzoek van ThredUp spelen bij consumenten vooral kostenoverwegingen. Duurzaamheid is een bonus.

Tegelijkertijd is het imago van tweedehands - of vintage, als het om exclusievere items gaat - de afgelopen jaren wel sterk verbeterd. "Het is niet meer stoffig en oubollig, maar groen en modieus: een manier om met een schoon geweten te funshoppen en je garderobe regelmatig te veranderen."

Vooral een strategische keuze voor modeketens

Voor grote bedrijven lijkt herverkoop in eerste instantie vooral een kostenpost. Het uitzoeken, fotograferen en opnieuw aanbieden van de kleding is tijdsintensief en dus duur, zeker als verzendkosten niet voor rekening van de klant komen.


Vooral generatie Z en de millennials vinden duurzaamheid belangrijk. Tweedehands kleding is onderdeel van hun identiteit.
Jennifer Nelen, PwC

Volgens Jennifer Nelen van accountants- en advieskantoor PwC is het echter ook een strategische keuze van bedrijven om jongeren tussen zestien en dertig jaar aan zich te binden. "Vooral generatie Z en de millennials vinden duurzaamheid belangrijk. Tweedehands kleding is onderdeel van hun identiteit."

Vouchersystemen voor herverkochte kleding kunnen volgens Dubbeld en Nelen klantloyaliteit vergroten en mensen naar de reguliere (web)winkel blijven 'lokken'. Dat is zeker het doel bij Zalando, dat de expliciete ambitie heeft om 'de Netflix of Spotify voor mode' te worden. De kosten die herverkoop met zich meebrengt, zou je dus kunnen zien als een investering om nóg groter te worden. Het groene tintje van tweedehands maakt een koopverslaving alleen maar makkelijker te verantwoorden.

Eerder

  • 01 sep 2020 om 17:03
    'Groene' kledinglijnen van ketens: 'Alsof McDonald's het over sport heeft'
    'Groene' kledinglijnen van ketens: 'Alsof McDonald's het over sport heeft'
  • 03 aug 2020 om 17:45
    'We hebben met The Next Closet 12,5 miljoen badkuipen water bespaard'
    'We hebben met The Next Closet 12,5 miljoen badkuipen water bespaard'
  • 03 jul 2020 om 17:28
    Een capsule wardrobe: 'Koop goede stukken die nooit uit de mode gaan'
    Een capsule wardrobe: 'Koop goede stukken die nooit uit de mode gaan'
  • 02 jun 2020 om 15:18
    'Geannuleerde' kleding uit Bangladesh zonder labels verkocht via Britse app
    'Geannuleerde' kleding uit Bangladesh zonder labels verkocht via Britse app
  • 30 mei 2020 om 16:34
    Zonder loon naar huis: corona vergroot problemen in kledingindustrie uit
    Zonder loon naar huis: corona vergroot problemen in kledingindustrie uit
Beeld: 123RF
nujij comment10 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

OndernemenDuurzaamheid


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment10 reacties

Net binnen

  • 22:10
    Medvedev voor het eerst halvefinalist in Miami na winst op qualifier Eubanks
  • 21:56
    Van Gerwen komt tekort tegen Clayton en is direct klaar op Premier League-avond
  • 21:09
    Vitesse hoeft niet meer te vrezen voor voortbestaan na akkoord over GelreDome
  • 20:49
    Nederlands getint Wolfsburg schakelt PSG en Martens uit in CL Vrouwen

Meest gelezen

  • 1
    Aïcha Marghadi haalt fel uit naar Tom Egbers en Jack van Gelder
  • 2
    Jutta Leerdam na dagen van geruchten zoenend gezien met YouTuber Jake Paul
  • 3
    OverzichtVerliezen in Bakhmut | Poetin: 'Sancties raken Rusland'
  • 4
    Vrouw doodgeschoten in portiek Amsterdam, vermoedelijke dader ook overleden
  • 5
    Nederlandse stikstofaanpak mag van Brussel geen vaart verliezen


Nieuwsvideo's

  • Oekraïne heropent de strijd om Melitopol: waarom is de stad zo belangrijk?
    Oekraïne heropent de strijd om Melitopol: waarom is de stad zo belangrijk?
  • Burgers' Zoo bestaat 110 jaar en trakteert olifanten op wat lekkers
    Burgers' Zoo bestaat 110 jaar en trakteert olifanten op wat lekkers
  • Halsema spreekt met demonstrerende sekswerkers in Amsterdam
    Halsema spreekt met demonstrerende sekswerkers in Amsterdam
  • Vrouw bekneld tussen bestelbus en gevel na ongeval in Rotterdam
    Vrouw bekneld tussen bestelbus en gevel na ongeval in Rotterdam

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden