Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zondag 24 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, helder 20° TV GidsLive voetbalwedstrijden 15 liveVerkeersinformatie 42 kmBeursinformatie 730.09
Voor de duurzame influencer is geld verdienen slechts bijzaak

Voor de duurzame influencer is geld verdienen slechts bijzaak

Door Hagar Jobse

25 nov 2019 om 18:03 Update: 4 jaar geleden
Reacties op dit nieuwsbericht4 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
Met nieuwe producten en kleding aanprijzen via sociale media verdienen veel influencers bakken met geld. Maar met steeds milieubewustere consumenten, verschijnt er ook in de marketingbranche een nieuwe speler: de duurzame influencer met een missie.

Bijna dagelijks post de 45-jarige Nathalie Driessen een foto van zichzelf in een andere outfit op haar Instagram-account @driessennathalie. Bij de comments beschrijft ze uitgebreid van welk merk de kledingstukken zijn, hoe je ze het beste kunt combineren en waar je ze kunt kopen.

Waar de meeste influencers kleding van grote modeketens aanprijzen, is alles wat je op Driessens account tegenkomt tweedehands of duurzaam geproduceerd. "Ik had de documentaire The True Cost over de impact van de kledingindustrie op het milieu gezien en was echt geschokt", vertelt ze.

"Het is de op een na meest vervuilende industrie ter wereld." Toen de modeliefhebber zich steeds meer begon te ergeren aan influencers die fast fashion aanprijzen, besloot ze in actie te komen. Sinds een half jaar plaatst ze wekelijks foto's van haar outfits op Instagram. "Ik wil vrouwen inspireren door te laten zien dat je er ook in tweedehandskleding heel leuk uit kunt zien."


Sinds twee jaar verschijnen er steeds meer influencers die zich richten op duurzaamheid.
Nienke Trap, communicatieadviseur

Er zijn meer influencers zoals Driessen. Zo vind je op @lisagoesvegan foto's van heerlijk uitziende veganistische recepten en geeft Merel Wildschut via Instagram elke dag een kijkje in haar duurzame levensstijl.

"Sinds twee jaar verschijnen er steeds meer influencers die zich richten op duurzaamheid", zegt communicatieadviseur op het gebied van duurzaamheid Nienke Trap. Maar waar grote influencers vaak veel geld verdienen, gaat het deze groep daar niet om. Trap: "Het zijn écht mensen met een missie. Geld verdienen, is bijzaak."

  • Wat influencet een influencer nou eigenlijk?
    Zie ookWat influencet een influencer nou eigenlijk?

'Mijn volgers kunnen ook dit soort relatief simpele stappen zetten'

Dat geldt ook voor Jelle Derckx (35). Na een reis door Brazilië begon hij in 2011 met zijn blog growthinkers. Wat begon als een blog over persoonlijke groei, werd al snel ook een blog over minimalisme en een duurzame levensstijl.

"Ik heb bepaalde stappen gezet in mijn leven op het gebied van duurzaamheid", legt hij uit. Zo koopt hij zoveel mogelijk duurzaam geproduceerde kleding, stapte hij over op een groene bank en een duurzame zorgverzekering en eet hij alleen veganistisch. Dit alles deelt hij via zijn blog en op Instagram. "Aan mijn volgers wil ik laten zien dat zij dit soort relatief simpele stappen ook kunnen zetten."

Duurzame influencers zijn in trek

Hoewel dit niet zijn doel was, verdient Derckx inmiddels wel degelijk geld aan zijn Instagram-account. Sterker nog, het is goed voor 30 tot 40 procent van zijn inkomen. "Ik ga geregeld samenwerkingen aan met duurzame merken om hun producten te promoten", legt hij uit. Bijvoorbeeld met een jeansmerk dat duurzame spijkerbroeken produceert en recyclet.

Derckx is niet de enige die inmiddels geld verdient aan zijn missie. "Sinds een jaartje of twee zie je bedrijven de duurzame influencer ontdekken", zegt klantmanager bij Join Influencer Marketing Esmée Ram. In plaats van in zee te gaan met de grote namen, zijn er steeds meer bedrijven die liever met deze "micro-influencers" samenwerken.


Kleine influencers hebben vaak een authentieker verhaal
Esmée Ram, Join Influencer Marketing

Deze influencers hebben tussen de 5.000 en 50.000 volgers. "Kleine influencers hebben vaak een authentieker verhaal", legt Ram uit. "Bovendien kunnen ze doordat ze nog niet zo groot zijn goed contact houden met hun volgers." Dat geldt ook voor Driessen. Ze heeft ruim dertienhonderd volgers. "Weinig", erkent ze zelf. "Maar ze volgen me trouw en ik ga altijd met ze in gesprek. Ik merk dat ze echt iets doen met mijn tips."

Consumenten worden kritischer, dus bedrijven ook

Daar komt natuurlijk bij dat bedrijven eigenlijk niet meer om duurzaamheid heen kunnen. "Consumenten worden steeds kritischer en milieubewuster", zegt Trap. "Er wordt van bedrijven verwacht dat ze uitdragen op welke manier ze bijdragen aan het behoud van de planeet. Doen ze dit niet, dan worden ze hierop afgerekend."

En dat geldt ook voor de influencer. Het afgelopen jaar kondigden veel influencers dan ook aan te stoppen met het promoten van fast fashion.

Driessen kan dit alleen maar toejuichen. Zelf gaat ze binnenkort haar tweede samenwerking aan, dit keer met designervintagewinkel OnleyDesirables. Ze haalt er nog geen inkomen uit, maar dat is dan ook niet haar doel. "Als zoveel mogelijk vrouwen stoppen met kleding bij de grote modeketens kopen, dan ben ik tevreden."

Beeld: 123RF
Reacties op dit nieuwsbericht4 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

OndernemenMarketingSociale mediaInstagram


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

Reacties op dit nieuwsbericht4 reacties

Net binnen

  • 15:17
    Goed nieuws voor Bayern en Koeman: blessure De Ligt valt mee
  • 15:16
    Sweet Dreams met acht nominaties grootste kanshebber voor Gouden Kalveren
  • 15:15
    Ajax-Feyenoord kort stilgelegd nadat toeschouwers vuurwerk op het veld gooien
  • 15:05
    Groot protest tegen gratie voor Catalanen die zich willen afscheiden van Spanje

Meer Economie

  • Tsjechische miljardair verkoopt miljoenenbelang in nieuwsmediagroep Le Monde
    Tsjechische miljardair verkoopt miljoenenbelang in nieuwsmediagroep Le Monde
  • We willen af van fossiele subsidies, maar hoe snel kan dat?
    We willen af van fossiele subsidies, maar hoe snel kan dat?
  • Vakantiewerk bijbaan horeca terras
    NU+Minimumloon gaat iets omhoog, kan het verder richting 16 euro?
  • Duitse woningbouwsector wil 50 miljard om uit de problemen te komen
    Duitse woningbouwsector wil 50 miljard om uit de problemen te komen
  • Nederland is de koning van de benzineprijzen
    NU+Nederland is de koning van de benzineprijzen
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Superieure Verstappen wint in Japan en bezorgt Red Bull constructeurstitel
  • 2
    OverzichtGeneraals Rusland mogelijk zwaargewond | Doorbraak lijkt geforceerd
  • 3
    Schaatsster Jutta Leerdam maakt bij Milan Fashion Week debuut op catwalk
  • 4
    Einde A12-demonstraties nog niet in zicht: 'Doel is niet om aardig te zijn'
  • 5
    Capsule met ruimtegruis landt weer op aarde na reis van 2,3 miljard kilometer


Nieuwsvideo's

  • Samenvatting: Verstappen wint GP van Japan en sleept constructeurstitel binnen
    Samenvatting: Verstappen wint GP van Japan en sleept constructeurstitel binnen
  • Schaam jij je vaak? Dit zijn drie technieken om daarmee om te gaan
    Schaam jij je vaak? Dit zijn drie technieken om daarmee om te gaan
  • Hoe de NASA met jouw hulp ufo's wil zoeken
    Hoe de NASA met jouw hulp ufo's wil zoeken
  • Dak historische boerderij stort in bij brand in Rotterdam
    Dak historische boerderij stort in bij brand in Rotterdam

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden