Unilever wil uiterlijk 2025 het gebruik van nieuw plastic halveren door het algehele plasticgebruik met ruim 100.000 ton terug te brengen en meer gerecycled materiaal toe te passen, zegt CEO Alan Jope maandag in een interview met zender CNBC.

Ook wil het levensmiddelenbedrijf tegen die tijd meer plastic verpakkingen inzamelen en verwerken dan verkopen.

De multinational heeft onder meer merken als Knorr, Robijn, Dove en Ben & Jerry's in het portfolio.

Unilever wil dat alle plastic verpakkingen van het bedrijf tegen 2025 herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn. Een kwart van het gebruikte plastic moet gerecycled zijn. Ook wil het bedrijf rond 2025 helpen om jaarlijks zo'n 600.000 ton plastic in te zamelen en te verwerken.

"Ons uitgangspunt moet liggen bij het ontwerp - dus bij de vermindering van de hoeveelheid plastic die we gebruiken - om er vervolgens voor te zorgen dat het plastic dát we gebruiken steeds meer uit gerecyclede bronnen komt", aldus Jope.