Het aandeel van modeconcern H&M is donderdag op de beurs van Stockholm flink hoger gesloten na de publicatie van positieve verkoopcijfers. Volgens het bedrijf werd onder meer vanwege het warmere weer meer kleding verkocht. Het aandeel was aan het eind van de beursdag precies 165 Zweedse kronen waard (15,65 euro) en sloot daarmee 13,7 procent hoger.

Het Zweedse modeconcern maakte donderdag bekend dat de verwachte verkopen in juni 12 procent hoger zijn uitgevallen dan in juni 2018. Ook liet het bedrijf weten dat de verkopen in het tweede kwartaal met 5 procent zijn toegenomen.

Volgens H&M-CEO Karl-Johan Persson heeft het weer bijgedragen aan de verbetering van de verkoopcijfers. Door het warmere weer in Europa kwamen er volgens de topman meer mensen naar de winkels toe. "Maar we doen alles gewoon beter dan vorig jaar", zei Persson.

De modeketen maakte bij de publicatie van de cijfers bekend dit jaar minder winkels te openen dan gepland. Dit jaar verwacht H&M 130 winkels te openen, eerder ging het bedrijf uit van 175 nieuwe winkels. "We hebben besloten toch geen nieuwe winkels te openen in bepaalde markten, omdat we denken dat de huurprijzen voor nieuwe panden hoger ligger dan die zouden moeten zijn", vertelde Persson, de kleinzoon van de oprichter van het bedrijf.

Ook gaat het Zweedse concern zich nog meer richten op online verkopen. Het bedrijf verwacht dit jaar nog steeds 11 miljard Zweedse kronen te investeren in het eigen productieproces, maar gaat een groter deel hiervan besteden aan online verkopen. De online verkopen namen in het tweede kwartaal toe met 5 procent.