Autofabrikanten Fiat Chrysler (FCA) en Renault zoeken naar verluidt naar manieren om hun fusiegesprekken opnieuw op te starten. Daarvoor zou veel afhangen van Renaults alliantiepartner, Nissan.

Nissan wil dat Renault zijn belang van 43,4 procent in de Japanse autofabrikant afbouwt, in ruil voor steun voor de fusie, aldus twee goed ingewijde bronnen.

Nissan heeft overigens ook nog een belang van 15 procent in Renault, maar dat brengt geen stemrecht met zich mee.

De Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, zegt maandag dat "een fusie met FCA een goed idee blijft, omdat het toegang tot de Amerikaanse markt biedt", maar hij voegt daar aan toe dat er niets is veranderd aan de voorwaarden die de Franse staat stelt aan de fusieplannen.

Fusie afgeketst

Eind mei werd bekend dat Fiat Chrysler en Renault gesprekken voeren om de twee bedrijven te fuseren, iets dat zou resulteren in de op twee na grootste autofabrikant ter wereld. Vorige week trok Fiat Chrysler het bod echter weer in.

Dat zou komen doordat de Franse staat, de grootste aandeelhouder van Renault, geen goedkeuring zou willen geven voordat Nissan ook akkoord was met de deal. Nissan heeft altijd gezegd dat het zich zou onthouden van een stem.

Andere ingewijden wijzen er echter op dat Fiat Chrysler weinig ziet in het plan om het belang van Renault in Nissan te verkleinen. "Het is een intrinsiek onderdeel van de waarde van Renault."

Gelijk aandeel in een Nederlandse holding

In de oorspronkelijke fusieplannen zouden zowel Fiat Chrysler (FCA) als Renault een belang van 50 procent krijgen in een Nederlandse holding.

De aandeelhouders van FCA zouden wel eerst 2,5 miljard euro aan speciaal dividend uitgekeerd krijgen. De Franse staat zou in de onderhandelingen bovendien meer baangaranties hebben weten te verzekeren voor Renault.

Maar voor Nissan zouden de fusieplannen betekenen dat "er een kleine speler met een belang van 43 procent wordt ingewisseld voor een onbekende grote speler met een belang van 43 procent", aldus een ingewijde.

Slechtere band

De fusieplannen alsmede het schandaal rond voormalig Nissan-topman Carlos Ghosn lijken de band tussen Nissan en Renault weinig goeds te doen.

Renault heeft maandag middels een brief aan Nissan duidelijk gemaakt dat het haar belang van 43,4 procent zal gebruiken om een aantal grootschalige hervormingen te blokkeren. Dat kan het bedrijf, omdat er een tweederde meerderheid nodig is om de hervormingen door te voeren.

De plannen zouden voor een nieuwe bedrijfsstructuur zorgen waarin Renault als grootste aandeelhouder minder invloed zou hebben, aldus Renault in de brief.

"We zijn er van overtuigd dat het recht van Renault als aandeelhouder met een belang van 43,3 procent volledig erkend moet worden", aldus de brief.