John de Mol spant een kort geding tegen Facebook aan. De mediatycoon eist dat het sociale netwerk per direct maatregelen neemt tegen misleidende bitcoinadvertenties waar zijn naam in wordt gebruikt.

De Mol wil daarnaast de gegevens van de persoon achter de advertenties. Eerder probeerde hij al via Facebook zelf de advertenties offline te krijgen, maar De Mol liep naar eigen zeggen tegen een "muur van onwelwillendheid aan".

"Het stuit me tegen de borst dat mensen hun zuurverdiende geld kwijtraken aan deze oplichterij", zegt De Mol. "Mijn naam en beeltenis, en die van andere bekende Nederlanders, worden misbruikt voor het om de tuin leiden van onwetende consumenten."

Vorig jaar waarschuwde De Mol al voor de advertenties waarin nepuitspraken van zowel De Mol als zijn zoon Johnny worden gebruikt. In één advertentie wordt gesteld dat de zoon van John de Mol bitcoinsoftware publiekelijk beschikbaar maakt en dat mensen hier in twaalf dagen rijk van kunnen worden.

"De inhoud van de advertentie en van het artikel waar die naartoe leidt is volledig vals en misleidend. John en Johnny de Mol hebben op geen enkele manier te maken met hetgeen daarin wordt beschreven", zei Talpa destijds.

Het kort geding wordt op 5 juni behandeld.