
Ryanair beschuldigt Staat van verlenen staatssteun aan KLM met vliegtaks
De taks, die niet geldt voor transferpassagiers op de Amsterdamse luchthaven Schiphol, is volgens budgetvlieger speciaal ontworpen voor de Nederlandse luchtvaartmaatschappij.
"De voorgestelde luchtvaartbelasting heeft niets met het milieu te maken. Het is gewoon weer een andere overheidssubsidie voor KLM", stelt marketingdirecteur Kenny Jacobs van Ryanair. "Als de Nederlandse overheid serieus is over het milieu, dan moet ze ook de grootste vervuiler aanpakken."
Jacobs stelt dat KLM juist door haar transferpassagiers erg vervuilend is. Deze passagiers hebben immers meerdere vluchten nodig om op hun bestemming te komen, stelt Ryanair. Bij het ontwerpen van de taks werd er juist voor gekozen om de transferpassagiers te ontzien, omdat Schiphol concurreert met andere luchtvaartknooppunten.
Exacte tarief vliegtaks nog niet bekend
Voor passagiers die vanuit en naar Nederland vliegen, gaat vanaf 2021 een vliegtaks gelden van tussen de 7 euro en 7,50 euro per ticket, besloot de regering in december. Het officiële tarief is nog niet bekend, maar het zal een vast tarief zijn om het makkelijk te maken voor de Belastingdienst.
De vliegbelasting, die bedoeld is om vervuiling te verminderen, moet in 2021 zo'n 200 miljoen euro opleveren. Volgens het regeerakkoord gaat de opbrengst hiervan naar lagere lasten voor burgers en bedrijven.
NUjij: Uitgelichte reacties