Levensmiddelenconcern Unilever heeft over het eerste kwartaal van 2019 meer verkocht tegen een hogere prijs, laat het bedrijf donderdag bij de presentatie van de kwartaalcijfers weten.

De omzet daalde met 1,6 procent naar 12,4 miljard euro. Dit is volgens Unilever te wijten aan de verkoop van de margarinetak. Als deze verkoop niet wordt meegerekend, dan stegen de verkopen juist met 3,1 procent. Dat is meer dan kenners hadden verwacht.

De grootste groei werd bereikt binnen de tak voor huishoudelijke producten. Deze tak, bekend van merken als Omo en Cif, groeide in het eerste kwartaal met 6 procent.

De verzorgingstak van het bedrijf, de grootste divisie met merken als Dove en Rexona, groeide onderliggend met 3,1 procent. De voedingsmiddelentak groeide het minst (1,5 procent).

Unilever op schema om verwachtingen waar te kunnen maken

Aandeelhouders toonden zich tevreden met de cijfers. Het aandeel van Unilever steeg rond het middaguur met 3,7 procent naar een prijs van 52,66 euro per aandeel.

"We hebben een solide start van het jaar achter de rug", stelt CFO Graeme Pitkethly bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Volgens Pitkethly zit Unilever op schema en kan het concern de verwachtingen voor dit jaar waarmaken.

Unilever verwacht voor de rest van het jaar een onderliggende groei van 3 tot 5 procent.