De Zweedse kledingketen H&M heeft in het eerste kwartaal van 2019 de verwachte winstdaling weten te beperken. Dat komt vooral doordat het meer producten voor de volle prijs verkocht.

De winst voor belasting daalde voor het zevende kwartaal op rij naar 1,04 miljard Zweedse kronen (een krappe 100 miljoen euro) vergeleken met 1,26 miljard vorig jaar. Dat is nog altijd flink meer dan de 708 miljoen Zweedse kronen die analisten vooraf verwachtten.

De brutowinstmarge steeg naar 50 procent, 0,1 procentpunt meer dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. Analisten gingen uit van 49,4 procent. Het aandeel H&M steeg na de positieve cijfers met 13 procent op de beurs in Stockholm, naar 160 Zweedse kronen per aandeel rond 9.45 uur.

De Zweedse kledingketen heeft de afgelopen tijd flink geïnvesteerd in logistiek en onlineverkoop. Dat is volgens het bedrijf nodig om concurrerend te blijven terwijl de sector digitaliseert, maar het heeft de afgelopen jaren ook de winstmarge onder druk gezet. Inmiddels begint die transformatie zijn vruchten af te werpen, aldus CEO Karl-Johan Persson.