Betaalbedrijf Adyen heeft in de tweede helft van 2018 zijn nettowinst bijna zien verdubbelen. De nettowinst groeide naar 83 miljoen euro, een groei van 90 procent ten opzichte van de tweede helft van 2017. Het bedrijf publiceerde de halfjaarcijfers woensdagochtend.

De explosieve groei van de nettowinst is te danken aan het sterk gegroeide aantal transacties. Het transactievolume steeg in de laatste helft van 2018 met 50 procent naar 89 miljard euro.

Deze groei zit met name in Azië. De betaaldienst, die onder meer Facebook, Spotify en Netflix als klanten heeft, groeide in Azië met 121 procent. Op de voet gevolgd door de Verenigde Staten, waar Adyen met 93 procent groeide.

Dit leidde tot een flinke groei van de omzet. Die steeg met 54 procent naar 192,5 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat groeide naar 111,7 miljoen euro, een groei van 83 procent.

Daarbij steeg de nettowinst ook doordat Adyen de operationele kosten wist te drukken. Deze kosten daalden met 5 procent ten opzichte van de laatste helft van 2017.

Op de beurs werd positief gereageerd op de halfjaarcijfers. Het aandeel steeg woensdag rond 11.00 uur met 2,75 procent naar 690 euro.

Op 13 juni ging het betaalplatform de beurs op, waarna de koers meteen verdubbelde. In september bereikte het aandeel van Adyen een hoogtepunt met een prijs 759 euro per aandeel.