Premier Mark Rutte hield zich vrijdag tijdens zijn wekelijkse persconferentie op de vlakte over de problemen die zich bij KLM afspelen binnen de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie met Air France.

"Ik moet mezelf afremmen in mijn gebruikelijke openheid", zei Rutte nadat hij tal van vragen over het onderwerp ontwijkend had beantwoord.

Er doen veel geruchten de ronde dat Air France-KLM-baas Ben Smith af wil van KLM-topman Pieter Elbers.

Laatstgenoemde staat op het punt herbenoemd te worden, het KLM-personeel en het kabinet steunen Elbers.

Speculaties over minder grote rol voor Schiphol

Ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) hadden eerder op vrijdag een intensief gesprek met Smith. De bewindslieden hadden de topman duidelijk gemaakt dat het "ontzettend belangrijk is dat de belangen van Schiphol en KLM worden gewaarborgd", tekende RTL Z op.

Dat voedde de speculaties dat er wellicht banen op de tocht staan bij KLM of dat de Fransen misschien willen tornen aan de hubfunctie van Schiphol.

Rutte legt het nog een keer uit

Maar Rutte wilde alleen benadrukken hoe belangrijk KLM en Schiphol zijn voor de Nederlandse economie en wilde de verzamelde pers best "nog een keer uitleggen" dat het kabinet "die vitale belangen" bij de top van Air France-KLM onder de aandacht brengt.

"Dat doe ik feitelijk en zonder kwalificatie", zei Rutte. "Mijn ervaring is dat als je dingen voor elkaar wilt krijgen, je primaire emotie niet als eerste moet vertellen."

Wel zei Rutte dat de financiële situatie van het luchtvaartconcern niet bedreigend is, maar wel zorgelijk. "Air France-KLM functioneert niet briljant goed."

Nederlandse tak presteert doorgaans beter dan Franse

Het is een terugkomend probleem dat de Nederlandse tak binnen de luchtvaartcombinatie de boel goed op orde heeft en de Franse niet.

Het afgelopen jaar werd een recordaantal passagiers vervoerd en er spelen op dit moment geen grote cao-conflicten. Bij de Franse collega's is dat beeld anders, waarbij het personeel veel vaker het werk neerlegt met grote financiële gevolgen.

De Franse regering heeft 14 procent van de aandelen Air France-KLM in handen. De Nederlandse regering heeft geen belang in het concern, maar bezit wel een kleine 6 procent van de aandelen van KLM.