Smartwater van frisdrankgigant Coca-Cola is verkozen tot het meest misleidende product van 2018. Zo'n twaalfduizend consumenten brachten hun stem uit in de Gouden Windei-verkiezing van voedselwaakhond foodwatch. 30 procent van de stemmers koos daarbij voor het water.

Vooral de "lege" marketingtermen zouden mensen hebben overgehaald om op het water van Coca-Cola te stemmen, zegt foodwatch. "Bij het zelfbenoemde 'crisp water' 'inspired by clouds' wordt de hele marketingbullshitbingokaart uit de kast getrokken om de consument heel duur water in een plastic flesje te verkopen."

Venco-honingdrop komt met 16 procent van de stemmen op de tweede plaats. De drop wordt door de organisatie omschreven als "een suikerklontje aan elkaar geplakt met zetmeel en gelatine, met pakweg 150 keer meer suikers dan honing".

Verder werd onder meer Culinella-bakboter (olijf) van Aldi, met slechts 14 procent olijfolie genomineerd. Ook de zoeteaardappelpuree van Albert Heijn, waarvan het hoofdbestanddeel gewone aardappel is, stond op de lijst.

Vijf kandidaten passen hun product aan

Vijf van de acht kandidaten passen hun product aan vanwege de nominatie. Zo stopt Jumbo met de verkoop van de cherrytomatenpastasaus, omdat er amper cherrytomaten in zitten. Albert Heijn past de zoeteaardappelpuree aan.

Naast een aanpassing van bestaande voedingsmiddelen, hoopt de voedselwaakhond dat bedrijven door de verkiezing kritischer zijn over hun producten.

Het is dit jaar de negende keer dat de Gouden Windei-verkiezing wordt gehouden. Producten worden veelal genomineerd, omdat de geadverteerde ingrediënten er niet of nauwelijks in zitten. Zo won vorig jaar het maïsbrood van Jumbo zonder maïsmeel.

Wil jij elke zaterdag het beste van de economie- en techredactie in je mailbox? Abonneer je dan nu op onze Zaken van Morgen-nieuwsbrief!