Van de mensen die Sinterklaas vieren, kocht 51 procent dit jaar de cadeaus vooral in fysieke winkels. 26 procent kocht de pakjes vooral online, blijkt uit een enquête van NUpanel onder 4.817 lezers.

Van de genoemde groep kocht 23 procent ongeveer evenveel cadeaus bij fysieke winkels en webwinkels. De representatieve steekproef van NUpanel is gewogen op geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en regio.

De uitkomst is opvallend. Eerder dit jaar concludeerde ABN AMRO nog dat speelgoedwinkels het moeilijk hebben vanwege de flinke concurrentie van webshops.

Ondanks de nipte meerderheid die voor de aankopen naar de winkel is gegaan, vermoedt retailexpert Cor Molenaar dat er ook bij hén overlap is met online winkelen.

"De vraag is of je online en offline wel kunt separeren", stelt hij. "Over het algemeen vindt de oriëntatie plaats op internet en gaat men naar de winkel toe om het te kopen."

Bovendien zouden de berichten over vertraagde bezorgdiensten door de grote vraag bijgedragen hebben aan de winst van fysieke winkel, aldus Molenaar.

"En vergeet niet de beleving: dat je het leuk vindt om naar de winkel te gaan. Veel winkeliers vergeten dat, terwijl dit juist het állerbelangrijkste is voor winkels. Als ze daar niet goed op inspelen, verdwijnen ze."

Meeste pakjes voor kinderen

De respondenten hebben vooral cadeaus ingeslagen voor kinderen (69 procent) en hun partner (37 procent). 16 procent van de cadeaus wordt gekocht voor grootouders en maar liefst 40 procent is voor andere familieleden.

Vrienden en collega's worden met respectievelijk 10 en 2 procent beduidend minder vaak beloond met een pakje. Sommige mensen die Sinterklaas vieren, kopen überhaupt geen presentjes (5 procent).

Passend bij deze uitkomsten wordt door de meeste ondervraagden speelgoed ingekocht (48 procent). Elektronica (11 procent) en boeken en tijdschriften (9 procent) volgen op enige afstand.

Gemiddeld geven mensen 141,50 euro uit aan cadeaus. De grootste groep (22 procent) geeft tussen de 100 en 150 euro uit. Een derde van de mensen (34 procent) geeft een bedrag tot en met zo'n 60 euro uit.

Kinderfeest en lootjesviering het populairst

De meeste mensen hebben hun cadeaus nog niet uitgedeeld: 49 procent viert Pakjesavond op 5 december en 11 procent viert komend weekend Sinterklaas. 34 procent deed dit afgelopen weekend al.

33 procent van de ondervraagden vult de avond in als een kinderfeest. Daarna volgen vieringen met lootjes (21 procent) en met een dobbelspel (9 procent). 42 procent van de respondenten viert dit jaar helemaal geen Sinterklaas.

Wil jij ook meedoen aan onderzoeken van NUpanel? Meld je dan hier aan