
Unilever neemt Indiaas voedingsbedrijf over voor 3,3 miljard euro
Het Indiase bedrijfsonderdeel is onder meer bekend van Horlicks, een melkdrankje op basis van tarwe. Health Food Drinks is actief in India, Bangladesh en een twintigtal andere landen in de regio.
De overname behelst drie onderdelen: het samengaan van de beursgenoteerde onderdelen van beide bedrijven in India, de overname van een belang van 82 procent in GSK Bangladesh en de verwerving van commerciële activiteiten en bezittingen buiten India.
Met het akkoord is een einde gekomen aan een maandenlange strijd om het onderdeel. Naast Unilever, aasde ook het Zwitserse Nestlé op Health Food Drinks.
Grootste strategische stap sinds oktober
Horlicks is groot geworden met het maken van een drankje op basis van melk en granen. Daar kwamen in India ook onder meer koekjes en granenrepen bij. Ook het chocoladedrankje Boost valt onder de GSK-dochter.
De deal is de grootste strategische stap van Unilever sinds het concern in oktober zijn plannen voor het verplaatsen van het hoofdconcern naar Rotterdam moest intrekken. India is daarbij de belangrijkste opkomende markt voor Unilever. Vorige week kondigde topman Paul Polman van Unilever zijn vertrek aan.