De Franse bandenfabrikant Michelin wil de Telematics-divisie van TomTom overnemen. Dat meldt Het Financieele Dagblad (FD) donderdag. Het Nederlandse navigatiebedrijf zette deze divisie eind september te koop.

De Fransen zijn een van de vier partijen die dingen om het onderdeel van TomTom. Telematics maakt software waarmee bedrijven hun autovloot efficiënter kunnen gebruiken.

Het FD schrijft dat naast Michelin de Britse investeringsmaatschappij Pamplona Capital Management en de Japanse bandenmaker Bridgestone ook tot de tweede ronde van het verkoopproces zijn doorgedrongen.

Wat Telematics moet opleveren is niet bekend. Volgens het FD worden bedragen tussen de 1 en 1,5 miljard euro genoemd.

Focus op technologie voor zelfrijdende auto's

TomTom wil de divisie verkopen om zich volledig te kunnen concentreren op locatietechnologie voor zelfrijdende auto's. "We willen een duidelijke focus aanbrengen", zei topman Harold Goddijn in september toen bekend werd gemaakt dat de Telematics-divisie te koop werd gezet.

"Telematics is een heel solide bedrijf, maar het heeft een heel ander profiel dan de rest van TomTom. Dat maakt het lastig voor de buitenwereld om TomTom te plaatsen", verklaarde Goddijn destijds.

Wil jij elke zaterdag het beste van de economie- en techredactie in je mailbox? Abonneer je dan nu op onze Zaken van Morgen-nieuwsbrief!