KPN gaat de komende drie jaar 350 miljoen euro bezuinigen om zo de transitie van telefoonbedrijf naar een modern telecombedrijf te versnellen. Het telecombedrijf gaat onder meer bezuinigen op arbeidskosten, kondigde het dinsdag aan op de investeerdersdag.

Een woordvoerder van KPN zegt dat de reductie in arbeidskosten niet direct uit te drukken is in een concreet aantal voltijdsbanen (fte), omdat het ook inhuur van extern personeel betreft. Momenteel telt KPN nog ongeveer 12.600 voltijdsbanen.

KPN heeft al langer te maken met teruglopende omzet, vooral omdat klanten minder bellen en meer de nadruk op data leggen. In de markt werd rekening gehouden met de aankondiging van een flinke reorganisatie. De dit jaar aangetreden topman Maximo Ibarra voerde eerder al wijzigingen door in het managementteam van KPN.

De kostenbesparingen moeten investeringen in het datanetwerk mogelijk maken. KPN kondigde dinsdag aan de investeringen op te voeren naar 1,1 miljard euro.

De telecomsector is in de beginfase van de overgang naar 5G-netwerken, die hogere snelheden internet, maar vooral ook nieuwe toepassingen, zoals in de landbouw of in verbonden auto's, mogelijk moeten maken.

Winstgevendheid moet omhoog

Ook moet de winstgevendheid worden opgekrikt door de bijgewerkte strategische plannen voor de komende drie jaar. Naast de kostenbesparing zet KPN ook in op groei van winstgevende activiteiten en een stabilisering van de totale omzet.

Ibarra vindt dat KPN de laatste jaren al goede vooruitgang heeft geboekt met zijn bedrijfsveranderingen. "Maar het veranderende landschap vereist dat we flexibeler worden en innovaties voor klanten sneller doorvoeren."

Wil jij elke zaterdag het beste van de economie- en techredactie in je mailbox? Abonneer je dan nu op onze Zaken van Morgen-nieuwsbrief!