De NS zou forse verliezen lijden in het Verenigd Koninkrijk. Dat blijkt uit recent gepubliceerde jaarverslagen over 2017, meldt Het Financieele Dagblad (FD) maandag.

Twee van de drie Britse treinconcessies leden verlies en de NS legde 54 miljoen euro extra bij om dochterbedrijf Abellio overeind te houden, blijkt uit het jaarverslag waarover het FD bericht. Over de derde concessie zijn nog geen cijfers bekend.

Naast tegenvallende resultaten had het staatsbedrijf problemen met het Engelse ministerie van Transport, dat in een van de concessies een "onvoordelige clausule" zou hebben opgenomen. De NS hoopt nu de afspraak te kunnen schrappen.

In die clausule staat dat het bedrag dat de NS aan de staat moet afdragen, afhankelijk is van de werkgelegenheid in de regio. Doordat passagiersaantallen niet evenveel groeiden als de werkgelegenheid, valt de afspraak onverwacht onvoordelig uit voor het bedrijf. Dit zou mogelijk komen doordat meer mensen thuiswerken.

NS leed verlies met Greater Anglia en Scotrail

De spoorconcessies waarop de NS verlies boekte, betroffen Greater Anglia en Scotrail. Greater Anglia verzorgt onder meer treinverkeer van en naar Londen en Scotrail beheert onder andere Schotse treinen. De verliezen bedroegen respectievelijk ruim 2,8 miljoen en 17,1 miljoen euro.

Voor de NS zijn de ondernemingen in het buitenland juist bedoeld om extra winst te behalen, omdat de inkomsten van de Nederlandse tak summier zijn.

Leningen aan het moederbedrijf

Het bedrijf stelt dat er wel tegenvallers zijn, maar dat die genuanceerd moeten worden. "De bijstortingen bestaan uit leningen van het moederconcern aan het dochterbedrijf", zegt financieel directeur Bert Groenewegen daarover tegen het FD.

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer stelt naar aanleiding van de tegenvallende cijfers dat hieruit blijkt dat het treinbedrijf "niets te zoeken heeft" in het buitenland.