Klanten van Ryanair claimen voor 1,3 miljoen euro aan schadevergoedingen bij de luchtvaartmaatschappij, nadat het bedrijf honderden vluchten moest annuleren vanwege stakingen.

Dit bevestigt EUclaim na berichtgeving maandag van de NOS op basis van een rondgang bij claimorganisaties. Het gaat om claims van in totaal 4500 reizigers.

Eind september werden 190 vluchten van Ryanair geschrapt door pilotenstakingen in Europa. Ook begin augustus legden piloten in vijf Europese landen het werk neer. Enkele tienduizenden reizigers hadden hier last van.

Volgens Europese wetgeving moet een vliegtuigmaatschappij klanten compenseren wanneer het eigen personeel het werk neerlegt. Dat kan in de vorm van een vervangende vlucht, eventueel bij een andere maatschappij, of een vergoeding van de ticketprijs.

Vergoedingen kunnen, ongeacht de ticketprijs, oeplopen tot 600 euro afhankelijk van de vliegafstand en de duur van de vertraging.

Ryanair zegt niet verantwoordelijk te zijn 

Eerder al vertelden claimorganisaties dat luchtvaartmaatschappijen in het algemeen lang doen over het uitbetalen van claims. EUclaim vertelt aan de NOS dat 4 procent van de zaken uit 2016 nu nog loopt.

Ryanair zegt dat klanten geen recht hebben op een vergoeding, omdat de stakingen buiten de macht van de vliegmaatschappij zouden liggen. De problemen voor passagiers zijn Ryanair daarom niet aan te rekenen, redeneert het bedrijf.

Het concern verwijst naar een uitspraak van enkele dagen geleden waarin een rechtbank in Barcelona geen compensatie toekende aan reizigers van Ryanair. Maar eerder dit jaar oordeelde het Europese Hof van Justitie nog dat luchtvaartmaatschappijen wel verantwoordelijk zijn voor stakingen van het eigen personeel.