De Franse vliegersvakbond SNPL heeft voorzichtig positief gereageerd op een loonbod van Air France. De Franse luchtvaartmaatschappij heeft zijn piloten op korte termijn 4 procent loonsverhoging geboden en wil over een jaar verder praten.

Het bod van Air France behelst een loonsverhoging van 2 procent met terugwerkende kracht vanaf 1 januari. Op 1 januari 2019 volgt dan nog eens een loonsverhoging van 2 procent.

SNPL liet wel al weten dat die tweede verhoging niet als voorschot voor 2019 mag worden gezien. Dan blijft er namelijk nauwelijks meer ruimte om de inflatie te compenseren, stelt de bond.

Air France bevestigde dat er gesprekken met de de bond zijn gevoerd, maar ontkent dat het om onderhandelingen ging. Op de inhoud van de gesprekken wilde het zusterbedrijf van KLM niet ingaan.

Het personeel van Air France voert al maanden actie voor een hoger loon. Stakingen in het voorjaar kostten het bedrijf honderden miljoenen. Toenmalig topman Jean-Marc Janaillac stapte op nadat het personeel een loonbod afwees. Hij had zijn lot aan die stemming verbonden.

Terwijl Air France-KLM op zoek ging naar een nieuwe topman, besloten de bonden geen nieuwe acties te plannen. Nu vorige maand de nieuwe topman Ben Smith is aangetreden, wordt er weer gepraat over een cao.

KLM ziet sterkere groei dan Air France

De twee onderdelen van Air France-KLM doen het niet even goed. Zo zag KLM in september ten opzichte van dezelfde maand in 2017 een grotere groei in passagiersaantallen dan Air France.

In totaal vervoerde de Nederlandse luchtvaartmaatschappij vorige maand bijna drie miljoen passagiers, een groei van 2,8 procent. Bij zusterbedrijf Air France was de stijging slechts 1,2 procent.

De groei bij KLM kwam vooral uit vluchten van en naar Noord- en Zuid-Amerika. Gemiddeld genomen zaten de toestellen voor 89,7 procent vol. Dat betekent een daling van de bezettingsgraad, een belangrijke graadmeter van efficiëntie in de luchtvaart, met 0,4 procentpunt. Vooral Europese vluchten van KLM zaten in doorsnee minder vol.

Bij Air France en zijn regionale dochter HOP! stapten in totaal 4,5 miljoen mensen aan boord. De gemiddelde bezettingsgraad verbeterde met 0,4 procentpunt tot 86,6 procent.