EasyJet-oprichter Stelios Haji-Iounnou sleept Netflix voor de rechter. Volgens de zakenman maakt Netflix inbreuk op zijn Europese handelsmerken met de comedyserie Easy.

Volgens Haji-Iounnou zijn er steeds meer "merkdieven" die proberen "mee te liften" op zijn bedrijven. Via de gang naar de rechter wil hij voorkomen dat de serie onder deze naam in Europa wordt uitgezonden.

"EasyGroup beschikt over meer dan duizend handelsmerken binnen de Easy-merkfamilie en neemt de bescherming van ongeautoriseerd gebruik zeer serieus", aldus een woordvoerder tegenover The Guardian.

Haji-Iounnou verwijt Netflix "typisch arrogant gedrag van een groot Amerikaans techbedrijf, dat nooit heeft gekeken wat de rechten zijn van andere bedrijven buiten de VS". De EasyJet-oprichter zegt wel blij te zijn dat de serie stopt na seizoen drie.

Het verstrekken van licenties is een goede inkomstenbron voor EasyGroup, het moederbedrijf van EasyJet. Naast de de naam van de luchtvaartmaatschappij heeft het bedrijf ook EasyHotel, EasyBus, EasyCar, EasyVan, EasyProperty, EasyOffice, EasyFoodstore, EasyCoffee en EasyGym beschermd met handelsmerken.

Netflix zegt in een verklaring dat "kijkers het verschil kunnen zien tussen een serie die ze kijken en een vliegtuig waarin ze vliegen".