Moederbedrijf Zara en Bershka lijdt onder slecht weer en online concurrentie

Het Spaanse kledingconcern Inditex, met bekende ketens als Zara, Bershka en Pull & Bear, heeft een lastige eerste jaarhelft gekend. Het bedrijf zag daarin door ongunstige weersomstandigheden, negatieve wisselkoerseffecten en online concurrentie de vergelijkbare omzet in het zwakste tempo in vier jaar stijgen.

De omzet in winkels die minstens een jaar geopend zijn nam in de eind juli afgesloten eerste jaarhelft met 4 procent toe. In totaal werd een omzet van 12 miljard euro behaald.

De nettowinst klom met 3 procent tot 1,4 miljard euro. Met de zwakke cijfers volgt Inditex rivalen als H&M en Primark, die eerder al aangaven last te hebben gehad van de uitzonderlijke weersomstandigheden dit jaar.

's Werelds grootste kledingverkoper opende in de afgelopen periode winkels in 44 landen. Inmiddels heeft de onderneming nu 7.422 vestigingen in 96 landen.

Lees meer over:

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie