Bouwers van apps en digitale platforms hebben volgens branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA) last van de flinke concurrentie om talent.

De omzet van de Nederlandse digitale sector groeide in 2017 met ruim 17 procent tot een omzet van meer dan 850 miljoen euro met een brutowinstmarge van 12 procent, aldus DDA.

Volgend jaar denken de bedrijven een gezamenlijke omzet van meer dan 1 miljard euro te kunnen halen, met een brutowinstmarge van 15 procent.

De 'war on talent' maakt die groei alleen moeilijker dan het is, aldus DDA-voorzitter Ivo Roefs. "Talent vinden en behouden is de grootste uitdaging waar onze leden mee te maken hebben".

Ondanks dat de branchevereniging naar eigen zeggen al jaren energie steekt in de relatie met de opleidingen, is de instroom uit de opleidingen niet groot genoeg om het personeelstekort op te lossen.

Volgens de DDA ligt hier ook een verantwoordelijkheid voor de politiek. "Dit personeelsgebrek raakt ook nationale belangen. Succes van overheden, instellingen en bedrijven staat of valt immers met digitale dienstverlening en communicatie."