Supermarktketen Jumbo zet vaart achter zijn plannen om ook op de Belgische markt actief te worden. Volgens de grootgrutter zijn de eerste contracten met betrekking tot supermarktlocaties bij de zuiderburen ondertekend.

Ook is de organisatie die verantwoordelijk wordt voor Jumbo België opgetuigd en wordt de Belgische markt verder in kaart gebracht.

Het is nog altijd niet duidelijk wanneer de eerste Jumbo-winkels in België open zullen gaan. Ook bij de publicatie van de halfjaarcijfers had het bedrijf het niet over een tijdspad.

Jumbo volgt Albert Heijn, dat in 2011 de Belgische markt betrad.

Groei omzet en marktaandeel

Jumbo sloot de eerste zes maanden van het jaar af met een omzet van 3,9 miljard euro, 4 procent meer dan in dezelfde meetperiode een jaar eerder.

Jumbo zag zijn marktaandeel in de supermarktenbranche groeien tot 19,5 procent. In Nederland heeft Albert Heijn met zo'n 35 procent het grootste marktaandeel.

Door de opening van nieuwe winkels, waaronder de eerste 25 van de naar Jumbo om te bouwen supermarkten van EMTÉ, verwacht Jumbo dit jaar zijn invloed verder te vergroten. In totaal neemt Jumbo 79 EMTÉ-winkels over, Coop verbouwt er 51.

Smulweb en La Place

Verder maakte Jumbo bekend voedings- en receptenplatform Smulweb over te nemen. Deze receptenwebsite trekt maandelijks drie miljoen unieke bezoekers. De site wordt ingepast in de website en app van Jumbo. De overname moet nog deze maand worden afgerond.

Bij restaurantketen La Place groeide de omzet met 30 procent tot 78,5 miljoen euro. Het aantal restaurants groeide tot 98, waarvan 14 buiten de landsgrenzen. La Place opende de afgelopen maanden onder meer nieuwe restaurants in Frankrijk en Zwitserland.