Kledingwinkels verwachten dat het moeilijk wordt de verkoopcijfers in het derde kwartaal op te voeren. Grote boosdoener is het mooie weer.

Als het de komende weken net zo zonnig blijft als nu, tempert dat volgens brancheorganisatie INretail het winkelgedrag.

De maanden juli tot en met september zijn voor modezaken belangrijk. Veel kledinglijnen introduceren in die periode nieuwe modecollecties. Zo voerden kledingwinkels hun verkoopcijfers in het derde kwartaal van 2017 nog met 12,8 procent op.

In de eerste helft van 2018 maakten Nederlandse kledingwinkels, met inbegrip van webshops, volgens INretail een ''beperkte'' groei door van 0,7 procent. De organisatie verwacht dat de verkoopcijfers van het hele jaar met 2 procent zullen stijgen.

Schoenenverkopers deden het in de eerste zes maanden van dit jaar beter. De winkels realiseerden een omzetstijging van 2,4 procent. Ook voor deze branche voorspelt INretail voor heel 2018 een omzetgroei van 2 procent. 

Sportwinkels zullen hun verkoopcijfers naar verwachting met 1 procent zien stijgen, aldus de branchevereniging.