De detailhandel heeft in mei 3,4 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het verkoopvolume was 3,2 procent hoger, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag.

Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 13,5 procent meer omgezet. De omzet van de winkels in non-food groeide in mei met bijna 1 procent.

Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, realiseerden volgens het statistiekbureau de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in bijvoorbeeld meubels en woninginrichting en de drogisterijen groeide. De winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in kleding, schoenen en lederwaren noteerden een omzetverlies.

Supermarkten waren er volledig verantwoordelijk voor dat de winkels in voedings- en genotmiddelen 4,5 procent meer wisten om te zetten dan vorig jaar. Het totale verkoopvolume dikte met 3,5 procent aan. De omzet van de speciaalzaken bleef nagenoeg gelijk. Het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

De online omzet lag in mei bijna 13,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder, aldus het CBS. Webwinkels, die als hoofdactiviteit verkoop via internet hebben, zetten 10 procent meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogenoemde multichannelers, groeide met ruim 19 procent.

Wil jij niets missen op ondernemersgebied? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief. We vertellen je elke zondagochtend wat eraan zit te komen en wat je mogelijk net even gemist hebt.