Het aantal reclamefolders dat bij mensen thuis wordt bezorgd, daalt gestaag. Volgens folderverspreider Spotta kregen consumenten vijf jaar geleden gemiddeld nog iedere week 37 folders in hun brievenbus en zijn dat er nu 30.

Dat heeft folderverspreider Spotta donderdag aan de NOS laten weten. De voornaamste verspreiders zijn bedrijven als Blokker, Kruidvat en Seats & Sofa's.

De malaise in de detailhandel is een van de verklaringen, zegt Spotta. V&D, C1000 en Kijkshop waren fanatieke folderaars en die bedrijven zijn in de afgelopen jaren verdwenen.

Wat ook een rol speelt, is beleid om onnodig papiergebruik terug te dringen. Zo mogen in Amsterdam alleen nog folders verspreid worden bij huizen die daar expliciet toestemming voor geven met een ja/ja-sticker. Bij huizen die helemaal geen sticker hebben, mag het niet meer.

Eelco Lulofs, de algemeen directeur van PostNL-dochter Spotta, zegt tegen de NOS dat er ook bedrijven zijn die tegen de trend ingaan. Action en Hornbach zijn onlangs juist begonnen met het verspreiden van papieren reclamefolders.