Zo maak je jouw bedrijf beter bereikbaar voor klanten met een beperking

Winkeliers, horeca-uitbaters en organisatoren van evenementen worden de komende tijd met een actieplan gestimuleerd om hun bedrijven toegankelijker te maken voor mensen met een beperking.

In Nederland zijn zo'n twee miljoen mensen met een handicap, oftewel 15 procent van de bevolking. Die wil je natuurlijk niet mislopen als klant. Maar hoe pak je dat aan als ondernemer?

Een selectie van de tips die het actieplan, MKB Toegankelijk, geeft.

Maak je website voor meer groepen geschikt

Ongeveer een vijfde van de potentiële klanten heeft moeite websites te lezen of te bekijken. Blinde mensen maken vaak gebruik van screenreaders om de tekst op het scherm voor te lezen.

Ook kunnen brailleleesregels de informatie in braille omzetten. Deze apparaatjes worden aangesloten op de computer, laptop, tablet of smartphone. Voor slechtzienden kan vergrotingssoftware helpen.

Maak beter leesbare prijskaartjes en menukaarten

Prijskaartjes zijn vanwege hun kleine formaat en de hoeveelheid informatie die erop staat vaak slecht leesbaar voor slechtzienden of mensen met een verstandelijke beperking.

Een groter formaat kan helpen, vooral als de prijs van het artikel er met grote letters op staat. Ook een groter contrast kan de leesbaarheid vergroten, net als het weglaten van overbodige informatie.

De menukaart kan makkelijker te ontcijferen worden door voor de juiste papiersoort en kleurencombinaties te kiezen. Gebroken wit of zachtgeel mat papier werkt het best. Zwarte of rode letters op wit of geel papier en blauwe of groene letters op wit papier maken de kaart eveneens leesbaarder.

Zorg dat de deur van je pand makkelijk open gaat

Je maakt je pand beter toegankelijk door grote hoogteverschillen te vermijden en deurknoppen en deurkrukken op de juiste hoogte te plaatsen. Voor de meeste mensen komt dat neer op een hoogte van 90 tot 120 centimeter.

Een automatische deur of een niet te zwaar ingestelde deurdranger zorgen ervoor dat de deur makkelijker open gaat.

Let ook op de inrichting van het pand. Houd doorgangen vrij en markeer belangrijke routes. Zorg ook voor een goed toegankelijk toilet, met handgrepen en een aangepaste kraan.

Regel dat betalen makkelijker wordt

Mensen met een beperking lopen bij het betalen in een winkel of horecagelegenheid soms tegen problemen aan, zoals een pinapparaat waar ze niet goed bij kunnen.

Kies voor een mobiel pinapparaat of een apparaat met een lang snoer. En geeft klanten ook de mogelijkheid om met contant geld af te rekenen. Een toonbank die uit twee hoogten bestaat, maakt het mogelijk klanten zowel staand als zittend te helpen.

Lees meer over:
Mkb

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie