De detailhandel heeft in maart 1,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. Het verkoopvolume was bijna 2 procent hoger.

In de foodsector groeide de omzet met ruim 1 procent. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten.

De omzet van de speciaalzaken kromp. Ook het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

Non-food

De omzet in de non-foodsector kromp met bijna 1 procent, aldus het statistiekbureau. De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, kampten voor de tweede opeenvolgende maand met een omzetverlies.

Ook de omzet van de kledingwinkels, de winkels in recreatie-artikelen en de winkels in schoenen en lederwaren was lager dan een jaar eerder.

Meubels en woninginrichting

Winkels in meubels en woninginrichting noteerden de grootste omzetstijging, terwijl ook de omzet van de winkels in consumentenelektronica en witgoed groeide.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart, zo merkt het statistiekbureau op. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel bijna 4 procent hoger dan in maart 2017.

De online omzet lag in maart ruim 23 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 20 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, zogeheten multichannelers, groeide met ruim 29 procent.

Wil jij niets missen op ondernemersgebied? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief. We vertellen je elke zondagochtend wat eraan zit te komen en wat je mogelijk net even gemist hebt.