'Goed georganiseerd netwerkevenement kan bedrijf innovatiever maken'

Een strak geregisseerd netwerkevenement kan de aanwezige ondernemers helpen om te innoveren.

Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van Erasmus University en City University of Londen. De onderzoekers bestudeerden één van de grootste zakelijke matchmakingevenementen voor mkb'ers ter wereld.

Om de vruchten van zo’n evenement te plukken, moeten de deelnemers volgens het onderzoek dan wel hun "verkopersmentaliteit" thuislaten. Ze moeten zich vooral richten op het uitwisselen van ideeën en informatie.

Verder is het van belang dat de ondernemers al voor het netwerkevenement daadwerkelijk plaatsvindt, werken aan hun netwerkrelaties.

Innoveren

"We weten dat de relaties die ontstaan tijdens publieke evenementen, mensen van verschillende bedrijven kunnen stimuleren om netwerken te vormen en samen te gaan innoveren. In dit geval was het evenement open voor iedereen die iets wou bijdragen, maar de netwerkactiviteiten op het evenement hadden een duidelijke arrangeur", zegt onderzoeker Patrick Reinmoeller. 

De arrangeur wakkerde in aanloop naar het evenement een neiging tot samenwerking aan. Zo werden invloedrijke leden gestimuleerd het evenement te bezoeken en daar aan rondetafelgesprekken deel te nemen. Ook organiseerden zij workshops.

De leden dachten van tevoren na over hun doelen. Ook waren er veel contactmomenten tijdens het evenement. De organisatoren moedigden mensen aan in gesprek te gaan met deelnemers van andere bedrijven.

Wil jij niets missen op ondernemersgebied? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief. We vertellen je elke zondagochtend wat eraan zit te komen en wat je mogelijk net even gemist hebt.

Lees meer over:

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie